dimecres, 26 de juny del 2024

Posant nota al curs de la mà del diari Ara

 


Just l’endemà de la finalització de les classes, divendres passat 21 de juny, el diari ARA[1], fidel a les seves cuites amb el sistema educatiu català, analitzava el panorama escolar després del terrabastall que va suposar, al desembre passat, la publicació dels nefastos resultats de les proves PISA, així com les actuacions impulsades pel govern per, primer, explicar el fracàs i, posteriorment, posar-hi remei, amb les recomanacions del grup d’experts nomenats per ells mateixos, que tampoc s’han posat en pràctica per la incapacitat dels polítics d’aprovar els pressupostos que havien de proveir els recursos econòmics per a les esmentades mesures.

Així, entre la constatació que l’actual model educatiu no funciona, com PISA i altres indicadors han posat de manifest -la dada més recent és la de la nota mitjana de la prova de matemàtiques a la selectivitat (4,87), qualificació assolida per l’alumnat més ben preparat del batxillerat (cal recordar que no tots els alumnes que cursen batxillerat acaben fent les PAU)-, i el fiasco de les mesures pal·liatives urgents per redreçar el rumb, el curs acaba amb les mateixes senyals d’alarma que ha anat emetent al llarg dels seus 10 mesos de durada. La nota, doncs, no pot ser altra que el No assoleix i Necessita millorar, o l’equivalent actual a l’antic suspens.

De l’anàlisi que ofereix el diari cal destacar -i agrair- que les veus que hi apareixen no siguin les dels tradicionals gurus pedagogistes, acèrrims defensors del model educatiu reformista que pateix l’alumnat català des de ja fa uns quants anys, i que és, en part, responsable de l’actual situació. En aquesta ocasió, el diari ha preferit rescatar els informes d’institucions menys ideologitzades en el debat educatiu, i, per tant, més objectives en les seves valoracions, que han posat de manifest la incidència de les diferències socioeconòmiques entre l’alumnat, però també la realitat diversa i canviant que està afectant, en els darrers temps, a les nostres aules. Han comptat, a més, amb la veu equànime i ponderada de Gregòrio Luri, un dels experts més experimentats en la pràctica educativa al nostre país. Aquest últim posa sobre la taula una de les conclusions a les que els diferents estudis estadístics ens permeten arribar, la caiguda de l’excel·lència entre el nostre alumnat, fet que denota la transversalitat del fracàs que afecta, per tant, no només als sectors més deprimits socialment i econòmica, sinó també als que provenen d’entorns més benestants.

Així, cal parar més atenció, per explicar la tendència negativa, al que passa a l’aula, i no només a les condicions familiars o a l’origen del nostre alumnat. ¿I què passa a l’aula, allà on té lloc la interacció entre docent i discent? Passa que el primer se sent desconcertat i desorientat per haver de fer confiança a mètodes que aparquen o minimitzen els continguts de la seva especialitat a impartir i que redueixen, en molts casos, la seva funció a la de “proveïdors de serveis” més que a la de “transmissors de coneixements” en paraules de Luri. També passa que es tendeix a prioritzar el benestar emocional dels alumnes “a expenses de l’èxit acadèmic” quan, per al nostre expert, “el benestar s’ha d’aconseguir mitjançant l’èxit acadèmic”. Mentre es segueixi ensenyant amb metodologies que implementen recerques d’informació per transmetre el coneixement, en lloc de potenciar les eines discursives que afavoreixen el domini de la llengua i del càlcul, els instruments sobre els quals cal aixecar qualsevol aprenentatge, seguirem patint el trencament o la fractura en la continuïtat de l’aprenentatge que ens mostra l’anàlisi de les dades estadístiques, i que Luri situa a l’edat dels cinc, els nou i els quinze anys de l’alumnat, és a dir, en l’etapa de l’educació infantil, on es posen les bases del posterior desenvolupament cognitiu dels infants, amb una especial atenció en la comunicació i el domini del llenguatge, al 4t curs de l’educació primària, on s’hauria d’assolir la plena capacitat lectora dels infants, que els permet aprendre llegint, i al 3r curs de l’Ensenyament Secundari Obligatori, on l’alumnat hauria de ser capaç d’utilitzar les eines del pensament formal o abstracte, deixant enrere el pensament concret propi dels infants.

En un altre article publicat al diari Ara[2], el mateix Luri feia esment d’una dada que ha passat desapercebuda entre el flux d’interpretacions i explicacions sobre el fracàs educatiu que PISA ha evidenciat a casa nostra: es tracta de la seqüenciació de resultats de les esmentades proves, des de l’any 2009 fins al 2022, mesurant la variació entre el percentatge d’alumnes que assoleixen en les proves un resultat òptim en activitats de pensament abstracte o formal i els que l’assoleixen en pensament concret. La davallada constant entre els resultats de l’any 2009, on l’assoliment del pensament abstracte superava al del pensament concret, i els de les darreres proves, amb una diferència abismal entre ambdues categories, amb una clara caiguda del pensament abstracte respecte el concret, només pot explicar-se pels canvis experimentats a l’escola catalana en els darrers 15 anys, i que es resumeixen en els aspectes ja esmentats, la socialització i priorització del benestar emocional de l’alumnat i la banalització dels continguts, en favor dels procediments adquirits per mitjans i recursos digitals.

El resultat de tot plegat és la infantilització de l’alumnat -especialment el que es troba a l’educació secundària-, la seva incapacitat per desenvolupar raonaments complexos, fet que els converteix en vulnerables, cognitivament parlant, a exercicis de manipulació i adoctrinament, tant habituals a les xarxes socials on participen acríticament, sota la dogmàtica convicció, apresa a l’escola, que a Internet està tot el que cal saber, i que per ser feliços només els hi cal passar-s’ho bé. En lloc de promoure l’autonomia i el pensament crític del gruix del nostre alumnat, l’actual model competencial produeix masses d’individus afeblits i anestesiats, condemnats, per aquest determinisme educatiu, ja no al fracàs escolar -tots acabaran graduant-se-, sinó a la mediocritat i irrellevància social i professional. En comptes de ser un factor d’igualació de les diferències econòmiques i socials de partida que tenen els alumnes catalans, a través de la formació, la nostra escola acaba enquistant i potenciant la desigualtat social, convertint la falta d’equitat no en la causa, sinó en l’efecte dels mals resultats que, simptomàticament, PISA ha evidenciat. En aquestes condicions, l’escola perd el sentit emancipador que, tradicionalment, havia tingut per convertir-se en un engranatge més de resignació i acceptació del món feliç huxleià cap al què ens precipitem. En conclusió, un suspens en tota regla, sense dret, ara per ara, a la recuperació extraordinària.     

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Qüestionant la digitalització de l’escola (XII Jornades de Secundària)

  El senyor Villano Qiriazi -de qui m’estalviaré fer bromes fàcils amb el seu nom- és el cap d’educació del Consell d’Europa, òrgan interna...