L’obra monumentalista de Tàpies al carrer m’ha acompanyat al
llarg de la meva vida, primer amb el cub de vidre que va crear en honor de Picasso,
a l’avinguda del mateix nom, a Barcelona, que veia cada dia quan anava o
tornava de l’institut Verdaguer, en les èpoques ja llunyanes del BUP i el COU;
després, ja residint a Sant Boi, amb el mosaic que, davant de casa, entatxona i
recobreix el terra del bell mig de la Plaça Catalunya, i que a diari suporta
les anades i vingudes de veïns i visitants. Han sigut, i són, elements
quotidians, perfectament integrats al paisatge urbà, fins passar desapercebuts a
la mirada encuriosida del vianant que els acaba confonent amb el mobiliari urbà
que dona servei al ciutadà.
L’art de Tàpies, de qui aquest any es commemora el centenari
del seu naixement, plàstic i expressiu, és propi del temps -la segona meitat
del segle XX- dels missatges, i de les lluites polítiques i socials que va
viure aquest país i el seu autor. És un art compromès, formal i simple, que
persegueix un objectiu desvetllador, i que vol sacsejar la consciència per transformar
la realitat, personal i col·lectiva. A tenor de la minsa repercussió que estan tenint
els actes commemoratius de l’efemèride, i de la indiferència popular que
acompanya diàriament el seu llegat al carrer -a Sant Boi molt poca gent sap
reconèixer que el mosaic que trepitja a diari és una obra de Tàpies- diria que,
actualment, l’efecte assolit és més aviat el contrari. I no per desconeixement
de la figura del artista, que va convertir el compromís amb el seu temps i la
història que li va tocar viure en un generós esforç envers la cultura, el poble,
la catalanitat i la política, posant el seu art i la seva activitat pública al
servei de la restitució d’aquests objectius. Més aviat sembla que són aquests
fins -cultura, poble, catalanitat i política- els que ja no tenen ni el pes, ni
la transcendència que van tenir per impulsar no només la vida sinó també l’obra
de Tàpies.
A Sant Boi se l’ha volgut retre homenatge remarcant la seva
vinculació amb la localitat, no només recordant i contextualitzant la seva
intervenció urbanística amb l’esmentat mosaic de la Plaça Catalunya, sinó revivint
la visita, amb creació artística inclosa, que Tàpies va fer, a mitjans dels
anys 80, a l’escola del municipi que porta el seu nom, així com la seva cooperació
amb l’editorial Llibres del Mall, nascuda al barri de Marianao a la primeria
dels anys 70, de la mà de l’escriptor Ramon Pinyol i Balasch, per pilotar el
renaixement de les noves corrents poètiques del país. Tot això és el que
conforma l’exposició Antoni Tàpies, el compromís social i polític, que
es pot veure fins al 30 de setembre al Museu Municipal de la ciutat, embolcallant
aquesta relació personal i íntima amb la localitat, amb una mostra dedicada a
recollir alguns dels cartells que l’artista va fer per diverses institucions i
actes, en aquell període de finals del franquisme i inicis de la democràcia.
Com si no hi hagués prou arguments per destacar la presència
de l’artista al municipi, com si la seva aportació no tingués prou valor en sí
mateixa, l’exposició presenta una hibridació entre allò local i algunes mostres
de la creativitat de l’artista posades al servei de les necessitats socials i
culturals del moment, però que res tenen a veure amb Sant Boi. La sensació,
quan es visita la mostra, és que, en sintonia amb els temps que corren, calia
institucionalment sumar-se als actes de reconeixement de l’artista, però sense
creure’s gaire el fi o el propòsit de la seva obra. Que aquest fi, en definitiva,
marida malament amb la retòrica institucional dels gestors culturals i polítics
actuals n’és un viu exemple l’esmentat mosaic de la Plaça Catalunya que veig a
diari tot sortint de casa. L’al·legoria que conté l’obra de la històrica diada
de l’onze de setembre del 1976, la primera autoritzada després de la mort del
dictador, que es va fer en aquesta mateixa plaça, amb el traç sinuós d’una gran
essa que ajunta les quatre barres/fletxes, donant cabuda a l’esmentada data, no
només recordant un fet sinó, alhora, indicant un camí a seguir, pretenia posar
als peus -no al cap- de la ciutadania la construcció del país. I ho fa sense la
fastuositat del volum escultòric, aplanant el missatge, conscient que no són
les paraules sinó els fets els que marquen les possibilitats de ser d’un poble
i de la seva cultura. I que el que cal és posar-se en marxa als carrers i a les
places, sense esperar que els de sempre facin seu el missatge. Des de la distància
que tota efemèride possibilita, i veient qui s’apropia la figura i obra de l’artista
avui, podem concloure el fracàs tant del compromís polític com social dels
nostres representants, incapaços de retrobar el rumb que Tàpies va dibuixar,
amb fermesa i responsabilitat, al nostre humil i popular terra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada