L’estiu, com a període vacacional que ofereix nits -més que
no pas dies-, fresques i festives, en les què compartir sobretaules, amb amics -i
amics d’amics-, on departir sobre la vida, m’ofereix ja des de fa temps,
aquella singular vetllada on l’educació esdevé el tema a debatre -més quan una
part dels amics compartim professió i merescudes vacances, mentre que l’altra
part, que encara treballa, pateix per conciliar l’ociositat estiuenca dels fills,
petits i adolescents, i les obligacions laborals pròpies. Que de l’educació
tothom en parla o, al menys, tothom té alguna cosa a dir, és fàcilment
constatable en aquestes sobretaules, on no costa gens trobar-se amb
interlocutors disposats a arreglar els problemes endèmics que pateix l’escola,
en crisi permanent des que els polítics van decidir convertir-la en el cavall
de batalla de la transmissió ideològica, amb la qual impulsar les seves transformacions
socials, i des què els pedagogs van concloure que la pràctica docent, per ser
més eficaç i reeixida, calia que fos màximament permeable -fins gairebé
mimetitzar-se- a les novetats i canvis que presenta la societat.
Més que repetir els llocs comuns i les opinions compartides
que tothom ha sentit en alguna d’aquestes converses, allò que em proposo,
perquè és el que em dona a pensar, és plantejar-me per què tothom -fins i tot aquells
que de l’escola només tenen el llunyà record infantil-, s’aventura a esmenar la
plana a professors i mestres, sense que ni tan sols aquests els hi hagin convidat
a fer-ho. Una primera resposta a aquesta qüestió resulta obvia: tothom, ni que sigui
des de les llunyanes brumes dels primers anys de vida, té o ha tingut una
experiència escolar. Haver estat alumne de l’escola, encara que sigui la d’altres
temps, dona a qualsevol la condició de testimoni des de la qual legitimar les
opinions pròpies. I ja se sap que l’experiència pròpia és inqüestionable en el
reialme del relativisme postmodern i té tant valor com la del professional
docent. Ara bé, tothom també és pacient dels Serveis Sanitaris, en algun moment
de la seva vida, i no per tenir aquesta experiència continuada se’ns acut
dir-li al cirurgià que ens ha d’operar com ha de fer la seva feina. Entenem que
qui en sap, sigui el cirurgià sigui qualsevol altre professional qualificat que
té un saber científic i tècnic, no pot ser qüestionat per aquell que només té
una opinió fruit de la seva experiència.
Arribem així a una segona resposta. Esmenar la plana del
docent és un exercici que surt barat perquè hi ha un desprestigi social de la
professió, mancada de rigor científic i mètode tècnic que garanteixi l’èxit en
la transmissió de coneixements i conductes per a tot l’alumnat per igual. La pedagogia
s’ha esforçat, en les darreres dècades d’esmenar aquesta mancança, promovent
mètodes i pràctiques educatives d’assoliment universal. Han volgut, així, revestir
de l’aura de cientificitat objectiva i mesurable el que és una pràctica humana
més semblant a un art o tasca artesanal -modelar caràcters i transmetre sabers-
que a la reproductivitat tècnica dels processos artificials. Com en tota tasca
artesana sempre hi pot haver errades i falles. Però és molt més profitós -i democràtic-
per a l’individu a educar que la diversitat de formes d’aprenentatge possibles vagin
desfilant davant seu al llarg de la vida acadèmica, que no pas impulsar un
mètode únic, igualador i tan escassament fonament sobre evidències rigoroses com
qualsevol altre.
En el desprestigi de la professió també hi té una part
important de responsabilitat l’administració que tendeix a devaluar el rol del
docent, amb tota mena de figures i situacions administratives diverses,
desencoratjadores per als bons professionals, que aspiren a obtenir el mínim reconeixement
i l’estabilitat laboral necessaris per creure en la seva feina, però estimulants
per a grimpaires i vividors, disposats a complir amb el que les direccions i
administració els hi manin, sense qüestionar-se la utilitat i el benefici per a
l’alumnat de dites tasques, a canvi de la seguretat que els hi dona la promesa
de continuïtat en el lloc/càrrec/funció/perfil que els hi han creat a mida, sovint
a costa de sacrificar les especialitats que garanteixen la idoneïtat de l’aprenentatge
impartit.
La vulnerabilitat del docent no passa desapercebuda per
ningú, ni per al propi alumnat, ni per les famílies, ni per aquelles direccions
que s’han proposat fer del centre educatiu el seu particular “xiringuito”, amb
la connivència del Departament. Tampoc passa desapercebuda per a l’opinió pública.
L’efecte directe és la davallada d’aspirants novells que pateixen especialitats
docents com les llengües o les matemàtiques. La professió ja no resulta tan
atractiva com ho era en altres èpoques. I no només perquè les condicions
laborals s’hagin precaritzat, com en tantes altres feines, sinó perquè la
imatge del professional de l’educació no genera la seguretat ni la confiança social
que tenia en el passat.
El docent ha esdevingut la baula feble del sistema educatiu.
En el desconcert i la desorientació actual de la professió, en la que totes les
parts hi han col·laborat, s’hi amaga la convicció darrera que la metodologia i
el domini tècnic de la pràctica pedagògica és no una virtut -o un art-, sinó una
funció ensinistrable. Que n’hi ha prou amb saber fer anar unes eines educatives
-digitals i procedimentals- per assolir el mestratge, com succeeix en tantes
altres tasques i feines de caràcter tècnic. La societat tendeix a confondre
feina amb domini tècnic. En el cas del docent -pensa l’opinió pública-, com en altres
professions, només cal assolir aquest domini tècnic i el resultat serà l’esperable.
És senzill; únicament cal l’ensinistrament adequat. Aquí és on entra en joc la
formació pedagògica promocionada pel Departament d’Educació, que hauria de ser
suficient per dotar el professorat de l’habillatge professional necessari per,
amb el rumb convenientment marcat per equips directius fidels, gestionar els aprenentatges
competencials dels nostres alumnes. I és cert que una part de la tasca docent
té a veure amb estratègies d’aula aplicables de manera mecànica i reiterativa. Com
també ho és que hi ha recursos digitals prou profitosos per fer avançar l’alumnat
en el coneixement de diferents matèries.
Però amb això no n’hi ha prou. I el que resta no és simplement l’acompanyament humà que els pedagogs reclamen quan enarboren la bandera de l’educació emocional dels infants. Cal, a més, saber adaptar la transmissió del coneixement a la necessitat del moment, a les circumstàncies que envolten l’aula en cada classe i a les particularitats de l’alumnat canviant i voluble. Aquest mestratge no s’adquireix amb cursets de 30 hores. Cal un profund domini teòric de la matèria que permeti la flexibilització dels continguts per a fer-los arribar, per igual a tothom, de diferent forma. Aquest art de la transmissió que converteix la tasca educativa en la millor de totes -l’instant de desvetllament que assoleix l’infant quan comprèn per primer cop un contingut, tot superant una dificultat i resolent un problema, és incomparablement joiós, tal i com ens adverteix Aristòtil- acosta la pràctica docent més a la virtut del mestre que a la rutina mecànica del procediment estàndard del tècnic. Justament, aquesta segona funció és la que l’opinió pública reclama que apliquem, quan parla de l’escola des de la foraneïtat de l’aula. Malauradament, aquest reclam no és altre que el ressò públic del discurs que els polítics i els mitjans fa anys que aboquen a la societat, no només amb la intenció de transformar -i desconstruir- l’escola sinó, principalment, la mateixa societat. I entre les foscors i el soroll de la conversa d’una nit d’estiu sembla que ho estiguin aconseguint.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada