El llibre l’Imperi del dolor[1]
és un monumental treball d’investigació i documentació periodística que posa al
descobert l’aberrant model de negoci i enriquiment de la dinastia Sackler, una
de les famílies estatunidenques més riques i influents del darrer mig segle.
L’autor, per posar en context la participació clau de la família, propietària,
entre altres negocis, de la companyia farmacèutica Purdue Pharma, productora de
l’OxyContin i altres analgèsics derivats de l’oxicodona, en l’anomenada crisi
del consum d’opioides, que ha assolat els Estats Units i altres països en les
dues darreres dècades, posa en marxa un minuciós treball de recerca per
il·luminar l’origen humil i l’ascens fulgurant d’una dinastia que, en poc més
de tres generacions, va arribar a les més altes cotes del poder econòmic i
social al seu país.
El treball de Radden Keefe, a banda de la seva exhaustiva i
detallada comprovació documental dels fets narrats, a partir dels mateixos
papers interns de la companyia, facilitats a les autoritats judicials estatals,
arran de les múltiples demandes i processos oberts contra ella i els seus
propietaris, és un anàlisi punyent i transparent sobre la naturalesa de
l’ambició humana, l’ànsia de poder i la perversió moral, en el marc d’una
societat desenvolupada, amb institucions pensades per protegir i emparar dels
abusos que la investigació científica pot provocar en la ciutadania i en el
context productiu del capitalisme depredador, consolidat a partir de la dècada
dels 90 del segle passat, sota la màxima de l’enriquiment sense mesura, en un
“tot s’hi val” que recull, com a pràctiques quotidianes, la desinformació, la
manipulació, el tràfic d’influències, la mentida, les amenaces o la protecció
de les elits, per preservar i potenciar, en aquest cas, la venda legal d’un
analgèsic més addictiu que altres opioides, com la morfina, l’heroïna i la
codeïna, provocant centenars de milers de morts per sobredosi al llarg de 25
anys, des del moment de la seva aprovació per l’FDA (Agència Federal de
medicaments estatunidenca) com a remei per al dolor, tant el crònic derivat de
malalties greus, com el dolor puntual i moderat, fruit de malaties o accidents
comuns.
Més enllà de la narració de l’escandalós procediment
comercial que la família va instigar i promoure, primer per l’aprovació de l’ús
mèdic d’aquesta poderosa droga, i després per a la venda arreu del país del seu
fàrmac, amb campanyes agressives de màrqueting, acompanyades de l’elaboració de
literatura pseudocientífica que qüestionava totes les evidències del perillós
efecte addictiu del producte, per convèncer la comunitat mèdica de la recepta
d’aquest potent analgèsic com remei per a qualsevol tipus de dolor en els seus
pacients, detonant de la major crisi de consum de droga al seu país, el treball
de Radden Keefe es centra en destacar la cultura de l’èxit que va fer possible
traspassar tots els límits ètics imaginables, per legitimar l’enriquiment obscè
i l’ambició il·limitada, fins al menyspreu i indiferència màximes pel dolor i
la desgràcia aliena, convertint la família Sackler en la més malvada de totes,
en la història del país, en paraules del congressista de Tennessee, Jim Cooper,
un dels membres de la Comissió d’investigació sobre la crisi del consum
d’opiacis oberta en el marc de la Cambra de representats dels Estats Units a
l’any 2020. En la incubació d’aquesta cultura, que esdevé criminal i inhumana,
i que es troba fortament arrelada en la mecànica de projecció del creixement
del negoci empresarial del capitalisme depredador actual, hi juga un paper
destacat la primera generació de la família, feta a sí mateixa, des de la més
humil trajectòria dels immigrants europeus, arribats al país de les
oportunitats a principis del segle XX, amb un únic llegat, el bon nom de la
família, com a garantia de prosperitat futura.
Tenir un bon nom és, per als pares de la primera generació
dels Sackler, sinònim de prosperitat, en la mesura que associa els seus
portadors a la integritat i honestedat necessàries en el món dels negocis.
Aquests valors seran preservats pels forjadors de l’imperi Sackler, l’Arthur i
els seus germans petits Mortimer i Raymond que, després de formar-se tots ells
com a metges, orientaran la seva carrera professional, sempre en el terreny de
la medicina, cap al camp de la publicitat, les publicacions i el
desenvolupament de tractaments i fàrmacs. L’èxit i origen de la fortuna
familiar l’aconsegueix l’Arthur Sackler explotant tècniques publicitàries que
“modulen” la veritat a l’hora de promocionar medicaments de la indústria
farmacèutica. Calia, però, mantenir el bon nom, malgrat els mètodes, poc ètics,
utilitzats per ascendir socialment. La discreció, en relació a l’estil de vida
i als negocis, i la pràctica de la beneficència i la filantropia, amb generoses
donacions a institucions culturals i educatives de primer nivell, a canvi de vincular
el nom familiar a museus, centres d’investigació superior i iniciatives
culturals, serviran per blanquejar un enriquiment aixecat sobre una doble
moral, que combina l’engany publicitari sobre els efectes secundaris de
determinats fàrmacs, com el Valium, amb la imatge monolítica de benefactors
socials preocupats per promoure els avenços científics, i la preservació del
llegat cultural, que milloren la societat americana, dels Sackler.
Aquesta pràctica de modulació i emmascarament de la veritat
serà clau en les activitats empresarials que desenvoluparà la segona generació
familiar, els fills del Raymond i el Mortimer, dedicats a l’explotació
comercial d’analgèsics d’alliberament retardat i prolongat, fet que, a parer
seu, feia menys perillosa la potencial conseqüència addictiva dels opiacis com
l’oxicodona utilitzats per assolir l’efecte calmant sobre tot tipus de malestar
físic. No cal dir que, per aconseguir l’aprovació comercial dels seus fàrmacs,
que inundaran el mercat legal però també l’il·legal, un cop es descobreix com
desactivar el mecanisme d’alliberament retardat, simplement esmicolant les
pastilles, per assolir una droga més potent que l’heroïna, va caldre fer ús
d’aquelles estratègies de desinformació i tràfic d'influències que ja havien
perfeccionat els membres de la primera generació, i que arribarà a
l’excel·lència amb el recolzament institucional dels òrgans públics reguladors
del mercat farmacèutic, així com dels tribunals de justícia, un cop comencin a interposar-se
les primeres denúncies pels estralls que ocasionarà, en comunitats senceres del
país, la ingesta, amb recepta mèdica, del suposat medicament.
Serà la tercera generació dels Sackler, la que arriba a
l’actualitat, l’encarregada de saquejar la companyia per extreure milers de
milions de dòlars en beneficis acumulats al llarg dels anys de comercialització
de l’OxyContin, que es va promoure inclús en el tractament del dolor infantil,
abans de la declaració de fallida empresarial, com a mecanisme legal utilitzat per
eludir la responsabilitat civil i penal familiar, un cop els procediments
judicials i les evidències científiques sobre els efectes addictius del fàrmac
s’acumulin de manera inexorable, fins enterrar per complert l’aureola
benefactora i filantròpica que, durant anys, havia servit com a aïllant social
i coartada per eximir els Sackler de tota culpabilitat en l’aparició de la
devastadora crisi dels opioides. Irònicament, el que la família ha acabat
perdent després de dècades de pràctiques comercials dubtoses i fraudulentes, no
són els seus diners, acumulats sobre l’estroncament de centenars de milers de
vides humanes, sinó el bon nom que els patriarques van llegar com a gran tresor
als seus descendents.
L’escarni públic de la família Sackler que llibres com
aquest o sèries televisives com Dopesick, documentals com All the
Beauty and the Bloodshed, de Laura Poitras i instal·lacions artístiques,
com les de la fotògrafa Nan Goldin, han promogut són destacables i necessaris
però no tenen l’efecte reparador que la justícia, en el seu sentit restauratiu,
hauria de assolir. Què s’ha perdut en el trajecte d’un segle que ens relata -enfocant
la família Sackler- Radden Keefe? El sentit ètic de la decència -la common
decency d’Orwell- contingut en la idea del “bon nom” familiar com a més
rellevant llegat que es pot deixar als descendents, és el que ha saltat pels
aires al llarg d’un segle de pràctiques comercials sense escrúpols. El segon
principi que dècades de desinformació i falsació dels fets, com la relació
entre consum de l’OxyContin i addicció, ha promogut és l’afebliment de la
veritat com a criteri objectiu i respectable d’interpretació de la realitat. És
cert que, en aquesta qüestió, els Sackler tampoc són pioners. La indústria
tabaquera estatunidenca ja portava dècades expandint falòrnies sobre la relació
entre consum de tabac i càncer, amb la necessària col·laboració de científics,
publicistes i funcionaris del departament de Salut. Purdue Pharma, per
convèncer els metges i reguladors públics dels beneficis del seu producte, va
copiar l’estratègia de les grans tabaqueres, inclús després que aquestes fossin
condemnades judicialment per ocultar deliberadament la veritat, d’estendre “relats
alternatius” que, no només atribuïen els casos d’addicció a la predisposició i
mala praxi dels consumidors, sinó que negaven tota relació evident entre l’ús
del seu fàrmac i els possibles efectes addictius, que resultaven neutralitzats
per l’alliberament retardat de la substància psicoactiva potencialment addictiva
sobre el pacient, minimitzant la perillositat del seu ús com analgèsic. Tot i
saber la veritat, la família va sustentar el programa de promoció i màrqueting
comercial del producte, durant dècades, sobre aquest “relat alternatiu”, en l’elaboració
del qual va ser requerida la participació del col·lectiu mèdic, així com un
exèrcit d’advocats i juristes disposats a defensar i imposar aquest relat
davant dels tribunals, quan les demandes van començar a ploure sobre la
companyia.
Sense escrúpols morals i sense criteris de verificació que
permetin diferenciar adequadament fets i opinions, no només s’afebleix la
confiança en l’individu i en les institucions, com a nexe social que fa
possible la convivència, sinó que s’abona el terreny per a la proliferació
d’iniciatives de negoci i explotació comercial pensades per saquejar i devastar
el subjecte, un cop esgotada l’estratègia extractiva dels recursos naturals. El
nou horitzó d’enriquiment desmesurat del mercat capitalista ja no és el sector
productiu, en la seva versió industrial o de serveis, sinó les necessitats
psico-afectives, emocionals, sanitàries o de coneixement que s’han anat creant
conforme s’expandien, des de la modernitat, els ideals de la llibertat i la
igualtat a què té dret l’individu, i que han amplificat les seves possibilitats
exponencialment amb el desenvolupament tecnològic. Quan ni el rigor sobre la
veracitat, ni la moralitat de les intencions, posen límits a l’ambició,
l’arrogància i l’egoisme, com el cas de la família Sackler ens il·lustra, els
malsons distòpics sobre un futur on la humanitat, amb la proliferació d’eines
com la Intel·ligència Artificial i les dades i informació digital, pugui ser
manipulada i esclavitzada, lluny de desaparèixer, tenen tots els visos de
convertir-se en realitat. I la impunitat amb la què els Sackler se n’han sortit,
fins avui, és un poderós esperó per seguir explorant-los.
[1]
Empire of Pain, The Secret History of the Sackler Dynasty. Hi ha
traducció al català: Patrick Radden Keefe, L’imperi del dolor. La història
secreta de la dinastia Sackler. Traducció de Ricard Gil, Edicions del
Periscopi, 2021.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada