L’any 1979 José Luis Garci va dirigir la pel·lícula Las
verdes praderas, on el posteriorment oscaritzat director madrileny
reflexionava sobre els somnis de felicitat i triomf social d’una classe mitjana
en creixement, en els primers temps de la transició, feta a sí mateixa amb
treball i esforç, que ja havia assolit una estabilitat laboral i un posicionament
econòmic, amb els quals acomplir les aspiracions materials del capitalisme i la
promesa del seu benestar que, des dels anys 50, els Estats Units exportaven al
món lliure a través del seu cinema i sèries televisives: tenir una família, un
cotxe i viure en un xalet en una urbanització a la “Sierra”. Garci es preguntava
sobre els límits d’aquest hedonisme social, aparentment entès com l’estàndard
de la vida plenament realitzada, però buit de substància vital i de sentit
existencial. Tant és així, que el protagonista acabarà per renunciar a aquest
ideal alienador amb la crema -real i simbòlica- del seu xalet i el retorn, amb
la seva família, al seus orígens, a la recerca de l’Arcàdia perduda, temàtica
fordiana tant del gust del director madrileny.
La pel·lícula Casa en flames, que hem anat a veure al
cinema aquesta setmana, del director barceloní Dani de la Orden, explora el vessant
oposat d’aquesta mateixa història. En una construcció fílmica plena d’acidesa i
lluminositat, i un destacable exercici actoral, l’espectador contempla les
runes del que va ser una família tipus d’aquella mateixa transició, amb uns
pares ja separats, però que volen mantenir la farsa del benestar i la felicitat
que van abraçar en la seva incorporació al món productiu i social burgés, malgrat
la soledat de la mare i l’autoengany financer i delictiu del pare, rejuntat amb
una psicòloga que exercirà de catalitzadora de la catarsi familiar final, i uns
fills perduts en les seves vides sense rumb, construïdes sota els mateixos
viaranys de la falsa felicitat material que ja ha destruït als seus pares, i
que els arrossega a relacions vitals buides, basades en l’aventura per portar
al límit l’avorrida relació matrimonial amb filles petites, en el cas d’ella, i
a la devastació sentimental consistent en el conreu de relacions de dependència,
amb parelles efímeres, per enfortir el propi ego, a costa de l’altre, del fill,
diletant, que ha decidit viure dels somnis adolescents, tot i estar ja en la
trentena.
Que aquesta seria la continuació sòlida i fiable de la
història narrada per Garci, en el cas que el protagonista no hagués decidit,
amb lucidesa, fugir i rescatar la seva família del parany depredador del
capitalisme, ens ho constata el mateix final incendiari que uneix ambdós films i
que, com a paràbola moral, funciona d’argamassa que relliga familiarment uns éssers
que, fins aquell moment, han abocat les seves accelerades vides vers el
precipici de l’egoisme i l’acontentament, a costa de vampiritzar tot allò que
és transcendent, la família, l’amor i la confiança basada en la comunicació
sincera.
La pel·lícula de Dani de la Orden explora, amb encert i
coneixement, les diferents malalties de l’ego que corrompen els protagonistes,
i que disgreguen els lligams soci-afectius de les relacions humanes, des de l’engany
i la mentida, fins a la manipulació i extorsió emocional, passant per l’excitació
del risc i el mal que comporta la possibilitat de ser descobert, o l’autosacrifi
per emparar els fills i estalviar-los el responsabilitzar-se dels seus actes, a
canvi del seu afecte, atenció i estima, rebaixant el respecte patern-filial a
un mera transacció comercial d’interessos creuats. Un descarnat exercici de
psicoanàlisi col·lectiva que traspassa els límits de la pantalla i que s’adreça
als espectadors, sorpresos en reconèixer en aquesta història conductes i
intencions massa familiars o quotidianes. Perquè les ego patologies han
esdevingut el sant i senya d’una societat, la nostra, vençuda per la promesa de
la felicitat i el plaer, ídols del mercat als què cal sacrificar els fills o
als pares, segons convingui, per mantenir-los dempeus, malgrat el món cremi, al
nostre voltant, pels quatre cantons, sense Arcàdies perdudes a les que poder retornar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada