Visitem l’exposició sobre l’Amazònia del CCCB just abans del seu tancament, que tindrà lloc el proper diumenge 4 de maig. La mostra tracta d’acostar el visitant a la realitat sensorial i física del bosc tropical més extens del planeta, amenaçat per l’activitat econòmica humana, amb pràctiques agrícoles, ramaderes o mineres que posen al límit els recursos i espais d’una fauna i una flora úniques, així com a la cultura ancestral indígena que l’ha habitat durant mil·lennis. Una acurada presentació de la vida tribal que encara avui roman a la selva, fent de l’equilibri ambiental el seu patró d’actuació, malgrat les pressions que rep per part de la civilització del progrés extractiu urbà que l’envolta i s’infiltra periòdicament, converteix la visita en un curs accelerat d’antropologia indigenista, on destaca la sensibilització extrema envers el medi natural, el riu i la terra com a fonts de vida, el lligam que fa possible la continuïtat entre el passat de les comunitats i el present identitari que, més enllà de les fronteres administratives de la regió, uneix als seus habitants.
L’aproximació als costums i les creacions d’aquesta cultura ancestral,
posa l’accent en la voluntat integradora que es tradueix en mestissatges musicals
i obres plàstiques que barregen tradicions i materials primitius amb
sensibilitats, preocupacions i amenaces actuals. La simbiosi resultant dona a
entendre a l’espectador que l’adaptabilitat i integració creativa humana sempre
és possible en un fons primordial de rotunditat aclaparadora com és la natura
selvàtica, que ha acollit, imposant les seves exigències, des de temps immemorials
a l’espècie humana. Les creences animistes i la relació de mutu respecte i
comprensió entre medi i habitant han fet possible no només la supervivència
humana sinó un sistema de vida que preserva principis ètics avui absents en les
avançades societats materialistes i tecnològiques com la nostra. La mostra, en
conseqüència, pretén posar davant dels ulls de l’esperit occidental, alienat i perdut
en les seves il·lusions post-humanistes d’una tecnologia salvífica, l’opció del
pensament indigenista, que a través de la reconnexió amb la terra pot tenir efectes
guaridors per al nostre món.
Contra la voluntat transcendent i individualista que segueix
governant l’esperit occidental, en l’era de la tècnica, en l’expressió
heideggeriana que caracteritza el món modern, s’aixeca aquesta esperança
immanentista que veu en l’indígena l’autenticitat vital que repara més que sotmet
la seva relació amb l’altre, sigui aquest el diferent o allò completament distint.
Hi ha una voluntat sanadora consistent en rescatar l’home de sí mateix i
resintonitzar-lo amb les arrels primigènies que la natura, en la seva forma més
intacta i original, pot oferir-nos. Darrera de l’exhibició estètica, mistèrica
i antropològica que l’exposició desplega en les seves formes emergeix la preocupació
ètica. No estem davant d’un discurs intel·lectual amb un aparell lògic i
argumentatiu explícit sinó davant d’una munió de sensibilitats i inspiracions
creatives i artístiques que tenen, com a element comú, l’ancestral
reverenciació cap a la mare terra. La sintonia amb moviments ecologistes que,
des dels marges contestataris contra el creixement econòmic i la producció
capitalista, porten dècades fent-se forat en l’espai polític progressista, teixeix
conviccions i aixeca alternatives estratègiques per repensar el futur planetari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada