En els diàlegs de Plató cal parar especial atenció
no només als discursos i discussions, sinó també als silencis, les presències i
les omissions, la curosa escenificació i els sobtats finals. No perquè sí el Gòrgies
acaba abruptament, sense més indicacions, sense assentiment explícit, ni
rendició de comptes per part dels seus interlocutors. No sabem res sobre el
comiat dels interlocutors, encara que poc importa, atès que l'escena relatada més sembla obra de
la inventiva platònica que d'una trobada històrica. Però no deixa de ser
suggerent que el combat dialèctic no es tanqui amb un armistici, uns acords de
pau o una rendició total. Si no n'hi ha és perquè la guerra prossegueix, i en
el cas socràtic amb fatals conseqüències, com ja se sap. La sorprenent qüestió
que ens planteja aquesta possibilitat, però, continua sent que la pràctica de
la política es converteixi en una confrontació que vagi més enllà dels usos de
la racionalitat. Si la política és una guerra que es lliura amb armes com la
retòrica, l'oratòria i la demagògia, i en la pràctica de la qual, igual que en
tota confrontació bèl·lica, tot s'hi val, resulta que la filosofia no és l'eina
més adequada per a lliurar-la. Podem trobar als arguments socràtics del Gòrgias,
tal com en algun moment li recrimina Calicles, un ús argumental demagògic, o
fins i tot una distinció entre la bona retòrica i la mala retòrica, però en
línies generals el Sòcrates platònic del diàleg recorre en tot moment a la
racionalitat i la lògica per contrarestar les afirmacions sofistes. A les tesis
sostingudes per aquests, en canvi, la contradicció i el sofisma són constants.
El vergonyós silenci que se segueix del saber-se atrapats per Sòcrates en la
disputa dialèctica, que observem en els tres contendents, ens fa pensar que,
lluny d'admetre la seva derrota, són conscients que el fi cercat per les seves
arts oratòries dista del tot de la pràctica racional d'acceptar els arguments
del rival, quan resulten més sòlids que els propis. No hi ha consens, ni lloc
comú, de la mateixa manera que no hi ha comunitat, ni bé comú on arribar amb el
debat. La democràcia atenesa, el règim en què l'ús de la paraula i la raó
hauria d'emparar l'acord i la convivència mútua, s'ha convertit en l'escenari
d'un descarnat desacord i una desconfiança aferrissada. Sòcrates
apel·la, des del primer moment en què accedeix a debatre, a aquestes regles
bàsiques de reconèixer la superioritat dialèctica de l'oponent, en el cas que
les seves raons siguin superiors. Però res d'això no es compleix quan cap dels
tres oponents admet la seva derrota després del debat. Es tracta, doncs, d'una
confrontació ideològica, més que no pas d'un debat racional, i les ideologies
es revesteixen amb emocions, prejudicis i desconeixements, sempre en nom d'un
fi superior al de la simple i obvia racionalitat. Quan la ideologia substitueix
la raó, l'art refutatori que permet un acostament a la veritat mitjançant el
consens, tal com advertim en els mètodes científics, es transmuta en discursos
buits que només es fan per acontentar els parroquians mateixos. Podem
reconèixer més o menys amabilitat en el to, més modals o més virulència
discursiva, però ja estem molt lluny d'assumir les regles dialògiques primeres
que ha de tenir qualsevol pràctica política, en el context democràtic, i que
l'Escola de Frankfurt ha estudiat i aclarit. Així, Gòrgias, amb les seves
apel·lacions a permetre que Sòcrates exposi els seus arguments seria un
demòcrata, almenys en les formes, ja que li reconeix el requisit de la
participació igualitària en el debat polític, encara que després no estigui
disposat a admetre les raons superiors que aquest desplega davant de les seves.
Per la seva banda, els seguidors de Gòrgias, Polo i Calicles, ja no ho serien,
convertint-se, al llarg de la confrontació, en un populista el primer, i en un
feixista el segon. Polo addueix a l'adulació, sostenint la superioritat en el
debat d'aquelles opinions que resulten plaents a una majoria, justificant així
l'ús demagògic de l'egoisme com a raó política. Calicles, en canvi, acudeix ja
a l'atac personal, la desqualificació de l'oponent com a línia argumental, la
ridiculització per demostrar la seva condició inferior, mentre apel·la a
l'instint com a eina d'acció política. Des d’aquí, per arribar al menyspreu i a
l'expulsió del diferent només cal donar un pas.
Davant de tota aquesta bateria d'amenaces, què
ens proposa Sòcrates? La coherència racional com a model de virtut política. És
clar, atès el seu dramàtic final, que als ulls de Plató aquesta actitud no és
suficient. Atès que tampoc no està disposat a acceptar que la filosofia no
serveixi com a eina política, haurà de proposar un model d'ordenació de la
polis que, des de la més estricta coherència racional, corregeixi les
desviacions que la confrontació ideològica tradueix en corrupció i decadència
social en tot règim democràtic. La República és la resposta platònica al
desafiament sofista contra la filosofia com a eina política que ens planteja el
Gòrgias. Dit d'una altra manera, Plató és conscient que, de tots els contendents
del diàleg, el demòcrata més gran és el que és capaç de qüestionar els límits
de la pròpia democràcia, sense, per això, traspassar-los. El problema és que en
aquest qüestionament li va la vida. Cap marge no queda, en conseqüència, per
continuar creient en l'adequació entre l'art de practicar la filosofia i
participar en la disputa política a l'entorn de la democràcia. Per això,
l'afirmació de Calicles que la filosofia no és un saber que protegeixi l'home
dels perills que l'amenacen a la pràctica política democràtica, acaba
convertint-se, lamentablement, en certa. No serveix de res a Sòcrates tenir la
raó, quan els seus oponents ja no estan disposats a reconèixer ni la
superioritat moral de la seva postura. Ressona, familiarment, a les nostres orelles
el famós “Vencereu, però no convencereu” d'Unamuno davant els militars
colpistes el juliol de 1936. Davant d'aquest convenciment només ens queda
situar-nos al marge, on la raó es camufla davant el poder ideològic, i
retirar-nos a la contemplació esforçada però feliç de mons ideals i realitats
pures.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada