dijous, 8 de febrer del 2024

Perfils de sortida

 

Això dels perfils de sortida de l’alumnat en finalitzar l’ensenyament bàsic, és a dir, l’ESO, que institueix la LOMLOE mereix alguna consideració crítica. Ja que no he encertat a trobar gaires veus disposades a fer-ho, més enllà del blog La garita del Guachimán del Pablo López Gómez, em proposo, modestament, intentar-ho. D’entrada, la llei defineix aquests perfils com els principis i els fins del sistema educatiu espanyol, aplicables a tot el territori estatal i que tenen la bondat de vertebrar sencer el currículum. Sorprèn aquest teleologisme encaminat a garantir ja no l’èxit acadèmic i professional del nostre jovent, sinó la seva condició moral, ja que els deu manaments que conformen aquest perfil de sortida tenen més de propòsits per a l’assoliment del civisme ciutadà i el benestar personal que d’objectius de maduració i creixement, des de l’autonomia i el raonament crític, que garanteixin l’accés al saber de l’educand. Està molt bé que l’Estat vetlli per la salut física i psíquica dels infants i adolescents, que es preocupi per conscienciar-los de la responsabilitat personal i social que acompanya l’exercici del lliure albir o que cerqui la seva integració i cohesió social des del respecte a la diversitat i el pluralisme. Però, si aquesta és la prioritat, on situem la instrucció i el coneixement?

No em serveix de res que es digui que per assolir aquests fins l’alumnat ha de ser competent en matemàtiques -a menys que convertim el currículum matemàtic en una disparatada teràpia socio-afectiva, com es pretén-, en ciències naturals -reduïdes a la conscienciació ecològica i a l’activisme vegà-, en ciències socials -plantejades com un saber subordinat al presentisme, al progrés i al relativisme cultural-, en els sabers tecnològics -lliurats a la novolatria de la innovació constant- o en llengües -entregades a l’expressió desbordant de la subjectivitat que admet tota mena de gramàtiques, incloses les audio-visuals. I si és això el que les competències realment han de garantir s’entén la innegable davallada dels continguts fins a límits vergonyosos que necessàriament acompanya a aquests fins. Si, com sembla, l’educació en aquest país s’ha d’acontentar amb formar bones persones, podem donar per fini-quitada i enterrada l’escola com a institució encarregada de vetllar, assegurar i potenciar el talent i el capital humà del jovent, a fi d’integrar-lo en els projectes comunitaris de progrés social que, en forma de relleu generacional, millorin el nostre món. Dit d’una altra manera, podem donar per enterrat el projecte il·lustrat.

El problema que es deriva d’aquest intercanvi de finalitats és que formar bones persones resulta molt més complicat que transmetre seriosament continguts i aprenentatges en les diverses i variades disciplines que haurien de configurar un currículum rigorós i ordenat que aspirés a l’excel·lència i millora de tot l’alumnat. I ho és perquè, en el regne actual del relativisme moral que acompanya els nostres temps de modernitat tardana, dirimir què és un bon ciutadà resulta una empresa digna de Sísif. Prenem, a fi de demostració, l’exemple d’un d’aquests marcadors o perfils de sortida. Concretament, el tercer que hi trobem en la llista que hi ha en el web del Ministerio d’Educación, Formación profesional y Deportes:  Desarrollar estilos de vida saludable a partir de la comprensión del funcionamiento del organismo y la reflexión crítica sobre los factores internos y externos que inciden en ella, asumiendo la responsabilidad personal y social en el cuidado propio y en el cuidado de las demás personas, así como en la promoción de la salud pública.[1]” Un estil de vida saludable hauria de prescindir de la ingesta sistemàtica d’alcohol, o d’altres substàncies nocives per a la salut. Però, a menys que vulguem instaurar un règim de puritanisme social, proper a l’integrisme religiós d’altres contrades o èpoques històriques, caldrà assumir la tolerància amb el consum social de l’alcohol en celebracions, àpats, festes, aplecs de variada condició o en la pràctica habitual socialitzadora de tot subjecte. Tal és, almenys, l’aprenentatge particular que rep el jovent quan participa d’aquest tipus de manifestacions socials. No entraré a valorar en quin lloc resta l’hàbit saludable quan el jovent acaba imitant, per compte propi, aquestes pràctiques de gresca festiva. Podríem seguir amb moltes altres pràctiques de vida saludable, en l’alimentació o l’esport, que generen resultats paradoxals. Sembla, doncs, que la finalitat de la vida virtuosa del bon ciutadà que la LOMLOE persegueix amb els seus perfils de sortida admet moltes variacions i matisos. És més, sempre hi haurà qui interpreti aquests objectius com un atemptat perpetu a la seva llibertat d’elecció, tal com denuncia l’ultradreta amb la defensa del llibertarisme ultraliberal contrari a tota intromissió pública en l’espai sagrat de l’individu. Recordem, si no, les famoses declaracions de tot un expresident del Gobierno sobre la quantitat de copes de vi que havia de prendre, arran d’una campanya preventiva contra els accidents de trànsit de la DGT[2]. Quan la quantitat de variants que pot encabir la consecució d’hàbits de vida saludable és tan gran i diversa, fins al punt d’admetre’ls gairebé tots -sempre que no atemptin contra la salut dels altres-, el perfil de sortida l’assoleix, invariablement, tothom, convertint en superflu tot el procés educatiu que ha de dur l’alumnat fins a la seva obtenció.  

El problema de voler construir un model educatiu basat en un ideal finalista de ciutadania és que segresta ja no la llibertat del jove -tal com feia l’escola en el règim del nacionalcatolicisme-, sinó l’experiència necessària per a l’adquisició dels bons hàbits, aquells que Aristòtil situava en el terme mig de la pràctica virtuosa, i que resulten consubstancials a la moral com a saber pràctic, més que teòric. Sense espai per a la pròpia experimentació que faci créixer la consciència moral, dotant, a més, l’alumne d’un bagatge cognoscitiu de mínims, el condemnem a la minusvalidesa moral de l’alumnat bombolla, emparat per la sobreprotecció paterna i escolar, i a la ignorància limitadora, que només admet el triomf de la gosadia del més viu. Justament, tot allò que l’escola hauria de procurar evitar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...