dijous, 14 de març del 2024

Experts, virtut i educació

 


L’amic Robert Veciana, en la seva excel·lent darrera entrada al blog La solitud del guerrer [1], a propòsit del Laques, posa l’accent en la figura de l’expert, tot acostant-se a la consideració grega i platònica que tindria l’accepció del terme, vinculada a la transmissió de la virtut -areté-, per establir el contrast amb l’educació actual. Certament, la comparació és meritòriament pertinent, ja que, més enllà d’extreure lliçons sobre la intencionalitat que té la filosofia per Plató, ens resulta aclaridora sobre el paper dels “experts” educatius que piloten les decisions polítiques del nostre Departament d’Educació amb les quals es vol garantir la governança d’un model ajustat a les necessitats humanes, cíviques i professionals del jovent català, en etapa formativa.

A aquesta figura de l’expert, així com a la diferència que podem indagar en relació al significat que Plató li dóna al terme, em refereixo a continuació. L’expert en educació és avui algú que acredita un saber tècnic -en pedagogia, en gestió de personal, en neurociència, en psicologia emotiva-afectiva, etc. fins cobrir tot el ventall de perfils que assessoren el responsable polític que comanda el Departament- suposadament útil per resoldre les complexes problemàtiques amb les que els docents, les direccions i les pròpies famílies lidiem a diari en les aules del país. La suposada utilitat rau en el perfil científic que revesteix el seu càrrec d’una confiada seguretat en disposar dels remeis adients per abordar, amb garanties d’èxit, les dites problemàtiques. Encara que la seva expertesa es sustenta en les ciències humanes, les menys exactes de totes, és el seu tarannà científic allò que el capacita davant l’opinió pública per diagnosticar, promoure i transformar el desgavell educatiu en un model profitós d’excel·lència escolar. Imbuït en la seva creença d’enginyer social està convençut que el problema educatiu -com el problema demogràfic, el problema sanitari o el problema del transport públic, p.e. en el cas d’altres Departaments del Govern- no podrà resistir les seves solucions tècniques. La seva expertesa té a veure amb els mètodes de la ciència i amb les eines estadístiques que dibuixen patrons, tendències i mètriques amb les quals retorçar la realitat fins emmotllar-la als resultats requerits.

Algunes de les eines presents en el seu mètode són prou conegudes: l’expert fa bandera de la seva externalitat. Pren distància i s’ho mira des de fora. Situant-se en un pla superior afina l’anàlisi i fa de la impersonalitat del seu estudi el valor qualitatiu que li atorga objectivitat. No cal dir que aquesta separació de la realitat l’allunya d’allò que estudia, renunciant al compromís amb els agents educatius que diu tutelar. Per això, quan les coses no surten com un s’espera el recurs habitual és culpar als demés: l’alumnat immigrant, responsable dels mals resultats de les proves avaluatives, els docents, reticents al canvi pedagògic, etc. En segon lloc, l’expert adopta una actitud neutre, en consonància amb el seu calculat distanciament. Redueix el món educatiu a dades i selecciona aquelles que li semblen apropiades per a justificar o maquillar resultats. No busca dotar de sentit les decisions polítiques que avala amb la seva expertesa, ja que aquestes decisions són el fruit necessari dels canvis i transformacions que experimenta la societat, i no li correspon a ell -tampoc al polític- divagar sobre la bondat i adequació d’aquests canvis. “És el que hi ha” i en lloc d’avaluar la moralitat de la novetat urgeix aplicar-la, donat que el pressupòsit del nostre temps és que tota novetat és, essencialment, bona. En tercer lloc, l’expert domina les tècniques d’anàlisi de les ciències socials. Les enquestes i les estadístiques es conjuguen amb les eines de la IA per generar plans d’actuació, protocols i formacions destinats a la transformació definitiva de l’escola en “entorns eficaços d’aprenentatge”, on el que menys importa és allò que han d’aprendre, sent només rellevant el procés, en consonància amb la idea que el futur professional del jovent només serà reeixit si aquest està disposat a acceptar la possibilitat del reciclatge formatiu permanent. En quart lloc, l’expert promou mesures universals encobertes. Així, tot i fer bandera de la inclusivitat a l’escola i el tractament de la diversitat a l’aula, en el seu esperit científic nia la convicció de la uniformització. Cal igualar l’alumnat, encara que sigui en la mediocritat del saber competencial, i allunyar-lo de les vel·leïtats de la cultura, que ha esdevingut, amb la seva varietat, una font de problemes socials, més que la seva solució. L’al·lèrgia al saber de l’expert es veu compensada per l’enyor del mètode, l’eina decisiva per pensar amb criteri (el que l’expert anomena “esperit crític”, i que no consisteix en res més que en adoptar el parer dominant de la majoria “ben pensant”, que coincideix amb l’alineament promogut pel propi expert).

L’expert de la modernitat tardana promou el tancament cultural i la seva substitució per la dupla de la tecnologia i el mètode científic com a únic saber autèntic capaç, en vista dels èxits assolits, d’incrementar el progrés social i humà. Esquiva la qüestió socràtica de “com ha de viure l’home”, la que ocupava i preocupava a l’expert i professional del saber en l’Atenes del s. Vè a C. -per això Sòcrates està tan interessat en interrogar-lo-, i que té a veure amb la possibilitat de la transmissió de la virtut, considerant-la, abans que res, una qüestió moral i política. Com a tal, s’emmarca en una tradició cultural, més que tècnica. Aquesta tradició assumeix que hi ha uns sabers millors que altres, i que hi ha uns homes més grans que altres, en haver arribat més lluny en el coneixement de la realitat, raó per la qual la seva companyia -encara que només sigui a través de la lectura- enriqueix l’esperit dels joves, encaminant-los envers les qüestions que desvetllen el sentit primordial de l’existència, al mateix temps que exemplifiquen conductes morals i socials dignes de ser imitades. En el diàleg platònic del Laques, com bé diu l’amic Robert, la “correspondència entre el que es diu i el que es fa” és el nucli de la lliçó del filòsof. Tenir present aquest principi, no només permet assolir un criteri guaridor davant la confusió o l’error present en les lliçons d’altres experts, sinó que, diacrònicament, ens alerta, en el nostre present, de la mediocritat inherent a una concepció de l’ensenyament que considera que “el dir” -la cultura- fa nosa i que, en canvi, “el fer” -la tècnica- és l’única mesura de l’excel·lència humana que cal transmetre. En lloc d’aixecar els nostres joves a esquenes de gegants[2] com Plató, Sòfocles, Dante, Shakespeare o Cervantes, per fer-los capaços d’albirar horitzons que eixamplin i millorin l’ànima, l’expert educatiu prefereix igualar-los en l’homogeneïtat d’unes tècniques i mètodes aplicats en modes reiteratius, universals, mecanitzats i desproveïts de tot nervi vital, per fer tasques més pròpies de nans robotitzats que d’esperits autònoms i “aristocràtics”. Ja que recordem a Bernat de Chartres, neoplatònic del segle XII, convé repetir amb ell tantes vegades com calgui -fins que els hi xiulin les orelles a tots els nostres experts educatius-, que “l’enemic de l’home és la seva pròpia ignorància; el seu amic, el saber”.

 



[2] La coneguda frase “Si he arribat a veure més lluny que altres és perquè vaig pujar a esquenes de gegants”, atribuida a Newton, apareix referida en el Metalogicon de John de Salisbury, al seu mestre Bernat de Chartres: “Dicebat Bernardus Carnotensis nos esse quasi nanos, gigantium humeris incidentes, ut possimus plura eis et remotiora videre, non utique proprii visus acumine, aut eminentia corporis, sed quia in altum subvenimur et extollimur magnitudine gigantea”.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...