La decisió de incloure la Martha Nussbaum a la prova de
filosofia de la selectivitat per al proper curs 24-25 em porta, aquest estiu, a
posar-me al dia en la lectura de l’obra d’aquesta pensadora estatunidenca
contemporània, que conec únicament per referències. Ignorant quins seran els textos
que apareixeran a les PAU, ja que a hores d’ara la coordinació no ha facilitat
aquesta informació, començo per llegir l’assaig Not for profit. Why
democracy needs the humanities[1],
del 2010, on l’autora fa un manifest en defensa de la pervivència de les
matèries humanístiques i artístiques en els plans educatius de les societats
democràtiques, ja que representen la garantia de la continuïtat del pensament
crític i argumentatiu que requereix el sistema polític que major llibertat i
prosperitat ha proporcionat a la humanitat. L’assaig aplega els estudis fets
per aquesta professora universitària en el marc dels seus interessos pel
desenvolupament humà, la democràcia i la teoria de l’educació, aspectes tots
ells que coincideixen amb molts dels debats que vertebren l’actualitat
acadèmica i social del nostre país. La preocupació que motiva la redacció
d’aquest text de combat és la forta davallada del prestigi de les humanitats i
el qüestionament de la seva continuïtat en els plans d’estudi d’escoles,
instituts i universitats en el món occidental, en favor de disciplines
tecnològiques i científiques, que presenten major sintonia amb el món econòmic
i professional. La transformació de l’educació en un programa dissenyat per
preparar les noves generacions per al món laboral i l’èxit social ha relegat
disciplines com la música, la història i la filosofia a meres comparses que
generen nul interès pel que fa al rendiment productiu i al valor econòmic que
prioritzen els governs i les empreses. Per aquesta raó les esmentades
disciplines no només es troben en retrocés i desprestigi a tot Occident, sinó
que, amb la seva degradació i desaparició, es posa en perill el principi rector
de la democràcia, que té com a finalitat primordial l’educació de la ciutadania
en els valors del diàleg, la participació i el raonament crític.
Aquests són els aspectes més rellevants de l’estudi, que
creix a partir d’una constatació, la crisi de les humanitats, alimentant-se de
les aportacions de la pedagogia innovadora, tant la que arrela en les idees
il·lustrades de Rousseau, com la que influeix amb fermesa en els projectes
reformistes de les escoles actuals, amb Dewey i Tagore com a principals
referents, per fructificar en un al·legat ferm i argumentat en favor, pel bé de
la democràcia, de la pervivència i revalorització dels continguts i estudis
humanístics i artístics, veritable saba de la integritat moral i el progrés de
l’esperit humà en un entorn de pau i acceptació de la diversitat i pluralitat
de les societats actuals i futures. Ras i curt, la tesi central de l’assaig és
que la crisi de les humanitats és la causant de la consegüent i actual crisi de
la democràcia.
Exposo a continuació un resum dels aspectes fonamentals del
seu assaig. Inicialment l’autora esbossa els trets fonamentals de la crisi que
amenaça la democràcia i que es sustenta en els canvis sobrevinguts en
l’educació contemporània, preocupada més per crear «màquines utilitàries» que per
formar veritables ciutadans capaços de decidir i actuar per pròpia iniciativa.
El perill es substancia en la progressiva desaparició de les humanitats,
concebudes com ornaments inútils pels gestors polítics i els enginyers socials
que avantposen la rendibilitat pràctica per sobre de la creativitat i la
imaginació. Els esforços que les autoritats educatives dels diferents països
occidentals engeguen per adaptar l’educació als reptes presents i futurs
pressionen constantment les institucions i pressupostos per fer que els
aprenentatges siguin màximament possibilitadors de l’èxit econòmic. Per
aconseguir-ho, es tendeix a potenciar els aprenentatges de caràcter tècnic que
valoren el profit i progrés material, arraconant l’acostament a la interioritat
tant personal com de l’altre, oblidant així, fatalment, la dimensió anímica que
ens fa humans, i que té a veure amb el desenvolupament del pensament i la
imaginació. Una societat construïda sobre aquestes mancances, per més
democràtica que sigui, està destinada al fracàs. Aprofita, aquí, la nostra
autora, per introduir la seva idea sobre la democràcia: un règim basat en el
respecte i l’interès per l’altre, a qui hem de veure com un igual, no pas com
un objecte. Contràriament, l’abandonament de les capacitats per desenvolupar el
pensament crític redueix el debat democràtic a les identitats nacionals
particulars i excloents que s’auto immunitzen davant de les dificultats dels
altres. Planteja, doncs, la necessitat de diferenciar entre el que anomena el
model educatiu per a l’obtenció de renda i el model educatiu per a una
ciutadania integradora, reclamant la urgent recuperació de les disciplines
científiques i tècniques, prioritzades pel primer model, sota l’esperit de les
humanitats per fer possible el segon model. Si, tal com els exemples de l’Índia
i els Estats Units, que coneix prou bé la Nussbaum, ens mostren, l’educació va
disposar les bases de la construcció d’una nació democràtica, des del respecte
ampli a les humanitats i les arts, i a partir del recurs socràtic de l’auto
examen permanent, cal llavors un consens per preservar la rellevància de la
diversitat, necessària en la legitimació de la pressa de decisions, així com
educar la ciutadania en el respecte als acords i decisions que apleguen a la
majoria. Per fer-ho possible, es requereix la reflexió i el pensament crític. És
més, si estudiem les fases del desenvolupament econòmic que enforteixen a les
democràcies modernes veurem que també requereixen de les humanitats i les arts.
Aquestes disciplines fomenten la creativitat innovadora i la administració
responsable, essencials per al creixement econòmic. Per tant, aquesta constatació
ens evita haver d’escollir entre els dos models educatius esmentats: cenyir-se
únicament al model de l’educació per a la renda és adoptar un concepte precari
per assolir els propis fins. Ara bé, l’argument exclusivament economicista queda
supeditat al primer argument, ja que la prosperitat econòmica no és un fi en si
mateix, sinó el mitjà per aconseguir fins més humans. En aquest sentit, cal
vetllar per estendre l’educació de qualitat a tots els sectors de la població i
combatre la desigualtat educativa tant al món desenvolupat com als països en
vies de desenvolupament.
Per ampliar el seu argument, que lliga educació humanística
i democràcia, l’autora furga en l’absurd de prioritzar el creixement econòmic
-en termes d’increment del PIB- sense desenvolupar, paral·lelament, els valors humanístics.
Tindrem, llavors, un país ric capaç, alhora, de promoure aberracions com l’apartheid,
com va succeir en el cas sud-africà. Contraposar dos models de desenvolupament,
l’economicista i l’humà, redunda en la construcció de societats més febles i
desiguals, i quan el model economicista impera es tradueix en índexs educatius
i sanitaris més pobres, o menys llibertats i drets per als seus ciutadans. Per
tant, generar creixement i riquesa no equival a generar democràcia, com es
constata en el cas de la Xina. Els drets i llibertats fonamentals no estan
garantits únicament amb el desenvolupament econòmic. Contràriament, es veuen amenaçats.
És més, l’autora analitza amb deteniment els casos dels Estats Units i l’Índia,
per demostrar que, en el cas del primer, el creixement econòmic no s’ha incrementat
sobre la base d’un abandonament del paradigma educatiu humanístic, mentre que
en el cas del segon sí. Així, als Estats Units, històricament, hi ha una sòlida
tradició humanística universitària, així com un rebuig a reduir l’educació a
una assimilació passiva de dades i continguts, fet que ha potenciat l’aprenentatge
actiu, compromès amb el pensament crític i el model socràtic d’indagació i
qüestionament dialògic. A l’Índia, en canvi, malgrat els esforços de Tagore per
acostar-se al model socràtic, l’escola pública ha prioritzat l’aprenentatge
passiu, amb la ingesta abusiva de dades que cal regurgitar en exàmens estatals estandarditzats,
que anul·len el pensament crític, però fan possible el creixement econòmic. N’hi
ha prou amb desenvolupar aptituds bàsiques per a la majoria i coneixements
avançats en ciència i tecnologia per a una minoria, que és la que atraurà la
inversió estrangera que incrementarà el PIB del país. No cal dir que aquest
model cronifica la desigualtat social i no aporta millores en la salut i el
benestar social dels sectors més desfavorits. Únicament garanteix treballadors
obedients, capacitats tècnicament, que porten a la pràctica els plans de les elits
per augmentar la rendibilitat i el creixement material. D’altra banda, sense el
coneixement de la història o la filosofia, les injustícies socials i
econòmiques passen desapercebudes per a la majoria, imbuïda de l’esperit
nacionalista que ven un relat centrat en el benestar de la comunitat, més que
no pas en el progrés de la persona individual. L’avenç de la nació requereix
del sacrifici i les privacions de bona part dels seus integrants. La desaparició
i el desprestigi de les arts i la literatura en els plans d’estudi inhabilita
la persona per pensar o imaginar formes diferents de concebre el món i la
realitat, afavorint la manipulació i la uniformització de la societat. L’alternativa
al model economicista no és altre que el model del desenvolupament humà. En aquest
model, teoritzat en altres indrets per la Nussbaum, el que importa són les
oportunitats i les “capacitats” que posseeix cada persona. Aquí sí que es
valora la dignitat inalienable de l’individu, que ha de ser preservada per les
institucions i les lleis, així com s’entén la democràcia com el règim polític
més indicat per a la seva preservació, en la mesura que dotar la persona de veu
pròpia i capacitat d’elecció la fa responsabilitzar-se de la seva pròpia existència.
Una de les condicions pròpies del nacionalisme, ens diu l’autora,
és construir relats on els valors i identitat pàtria es contraposen a la d’altres
grups culturals o ètnics, fins generar el xoc o confrontació, consistent en
considerar una amenaça o un perill la mera existència de l’altre. L’educació és
l’element clau per formar ciutadans capaços de conviure en condicions de
respecte i tolerància cap a l’altre, en lloc de la dominació o l’odi. Ara bé,
hi ha forces, tant a nivell social com individual, que ho dificulten i posen en
perill els valors de la llibertat i la democràcia. Socialment, seguint Gandhi,
identifica com a perills el desig de riquesa i el narcisisme. Individualment,
la combinació de competència i indefensió que caracteritza tot ésser humana des
del moment en què neix. La consciència de la pròpia limitació i impotència
produeixen inestabilitat i perill moral. El nen, des de ben petit, percep als
altres com a instruments per superar aquestes limitacions i acostar-lo a la consecució
d’allò que necessita. Rousseau identifica aquest impuls psicològic d’esclavitzar
els pares com l’origen del món de jerarquies propi de tota societat. Així,
malgrat que el nen no és dolent per naturalesa, la seva feblesa i limitació li
poden causar deformacions ètiques, a menys que el seu narcisisme no es
canalitzi en quelcom més productiu. Les forces individuals que esdevenen
perilloses són, doncs, la vergonya de la seva pròpia indefensió que s’uneix a la
repugnància pels desitjos provinents del seu cos. Ras i curt, el caràcter
animal i mortal provoca impotència i angoixa. La repugnància és un mecanisme de
supervivència. Evita el contacte amb el perill. Combinada amb el narcisisme
infantil provoca l’efecte de projectar sobre altres grups de persones totes les
pors i limitacions que ens generen vergonya, com ara la pròpia condició animal.
Així, el nen identifica a aquell grup humà com a repugnant. Aquest mecanisme d’identificació
de l’altre amb tot el que rebutgem es naturalitza fins conduir-nos a l’estigmatització
de grups ètnics o culturals (els negres, els jueus...). Per diferenciació, el
grup privilegiat es defineix com a superior. La repugnància conté molts
elements irracionals de pensament màgic presents en el racisme o la xenofòbia.
El narcisisme del nen troba satisfacció en la creació de jerarquies socials que
acaben posant en perill la democràcia. Aquest mecanisme és propi de tota
societat humana. En tot lloc i època podem trobar grups d’exclosos que reben l’estigma
de causar vergonya i repugnància.
Per resoldre l’estigmatització, ens diu la Nussbaum, cal
atacar l’ansietat que la provoca. Per fer-ho, Rousseau donava gran importància
a l’aprenentatge de competències pràctiques, com ara l’acceptació de la pròpia
vulnerabilitat, que no provoca el rebuig cap a l’altre, en la mesura que el
veiem com recíprocament vulnerable. Aquest aprenentatge, construït sobre la
feblesa, esdevé bàsic per Rousseau i l’autora, ja que únicament aquest
reconeixement ens converteix en éssers socials. Qui no el fa es té per algú
superior que interioritza el missatge que la perfecció, la invulnerabilitat i
el control sobre els demés són les claus de l’èxit. A més, aquest missatge es
relaciona amb el gènere ja que l’estereotip masculí es construeix sobre la
superació de les limitacions del propi cos, mentre que la fragilitat s’associa
a la feminitat. Educativament parlant, el missatge erroni que es transmet,
sovint en els mateixos entorns familiars, és que per prosperar cal assolir la
perfecció. Nussbaum reclama el paper corrector de l’escola per desactivar
aquests missatges, atacant les causes de la repugnància, la divisió del món en
purs i impurs o entre nosaltres i ells. Cal fer créixer la capacitat de
comprensió de l’infant per a que vegi l’altra persona com un fi, i no com un mitjà.
Fer-lo desenvolupar amor i gratitud cap als demés imaginant-se el món des de la
perspectiva de l’altre. Recuperar, en definitiva, l’empatia, el tret bàsic de
la nostra herència evolutiva. Desenvolupar aquesta comprensió i empatia en els
nens, que els fa aprendre a reconèixer als altres com a éssers amb drets
propis, afavoreix l’autocontrol de l’agressivitat i consolida les bases de la
posterior educació moral, trencant els esmentats estereotips de l’adultesa i la
masculinitat dominants a la nostra societat. Cal, però, assumir que la comprensió
no és omniabarcadora, i que no sempre funciona amb desconeguts. La falta de
comprensió, producte de la ignorància, atribueix als pobres la responsabilitat
de la seva pobresa, potenciant la dinàmica de la repugnància i la vergonya que
identifica a aquell subgrup com a inferior als grups dominants. Arribats a l’edat
adolescent o juvenil, amb el pes decisiu de la influència dels seus iguals, si
els paràmetres d’actuació del grup són els de la masculinitat adulta, que sotmet
a control tota situació, el narcisisme infantil original es potencia, inhibint
el sentiment de comprensió pel feble i per la dona. El noi acaba recreant la
ficció del domini sobre un món que, realment, no controlem, on qualsevol
feblesa experimentada pel seu jo davant del mite construït, el submergeix en
una onada de vergonya. Per trencar aquest cicle negatiu i aprendre a acceptar l’experiència
de la limitació i vulnerabilitat pròpies, suprimint l’impuls narcisista del
nen, Rousseau proposava ensenyar-li a valdre’s per si mateix, amb l’estimulació
pràctica de la interacció amb el seu entorn, més que amb mètodes que transmeten
continguts abstractes, i ensenyar-li a identificar-se amb els altres, imaginant
el seu patiment.
L’educació per la democràcia ha d’evitar, doncs, la pràctica
i transmissió del narcisisme, la vergonya i la repugnància. Però també ha de neutralitzar
altres efectes psicològics, com l’elevat nivell de deferència cap a l’autoritat,
que es torna en obediència cega capaç d’infringir danys a l’altre si se’ns
ordena fer-ho, com ens mostra l’experiment de Milgram, o la conformitat amb el
grup que ens fa renunciar al propi judici. El seguiment d’un líder que es
mostra controlador i invulnerable, reconforta l’ego fràgil que es vol protegir
de la pròpia inseguretat, fent possible el sorgiment del nazisme i l’autoritarisme.
Així, els factors que cal tenir en compte en el procés de transmetre una
educació democràtica són l’individual, comprenent la seva psique i inculcant-li
la fragilitat, i la situació, es a dir, les circumstàncies que envolten tota acció,
en el benentès que les situacions pernicioses que desemboquen en conductes inapropiades
es donen quan l’individu no és responsable dels seus actes, que resten en l’anonimat,
quan no hi ha manifestació d’opinió crítica envers aquell acte, o quan els éssers
humans sobre els que tenim poder es troben deshumanitzats. Cal que tots aquests
factors, tant individuals com situacionals siguin incorporats a l’educació a fi
de reforçar el sentit de la responsabilitat individual, concebre l’altre com a
persona i admetre les opinions crítiques contra la nostra acció, entenent que
el marc d’actuació primordial d’aquesta educació democràtica és la família,
mentre que l’escola només pot reforçar o soscavar les fites assolides per la
família. En aquest sentit, l’autora no s’està d’elaborar un decàleg sobre l’actuació
a desenvolupar per l’escola a fi de generar ciutadans amb esperit democràtic, que
recull cadascun dels aspectes esmentats al llarg del text.
El lema socràtic de la vida examinada funciona com a clau de
volta de la seva proposta educativa, posant en valor el mètode argumentatiu del
filòsof atenenc com el procediment adient en l’educació per a la democràcia.
Aquest mètode, però, acaba sent abandonat quan es prioritza maximitzar el
creixement econòmic. En el seu lloc, l’educació fa servir els exàmens estàndard,
que aparquen la capacitat de pensar per potenciar les habilitats memorístiques.
La conseqüència, llavors, és similar a la que el mateix Sòcrates denunciava en
l’Atenes del segle Vè a C, governada també per un règim democràtic: els
ciutadans no raonen entre sí del mode més adequat. No hi ha auto examen i, per
tant, es dilueixen els objectius polítics compartits. Aquesta manca d’objectius
comuns provocà el desastre atenenc a la Guerra del Peloponès. L’auto examen socràtic
no garantitza que els objectius siguin bons, però sí que seran compresos amb claredat
en sí mateixos. A més, renunciant a l’examen socràtic, la ciutadania es torna més
impressionable i influenciable. Qualsevol orador amb capacitats demagògiques
pot acabar convencent majories suficients, amb promeses enlluernadores, per beneficiar
interessos contraris al bé comú. Per contra, en el cas de l’auto examen
socràtic, allò rellevant és la naturalesa de l’argumentació. L’autoritat de l’orador
no té cap valor. Tampoc la pressió del grup. El que compta és qüestionar l’argument
intern. No es segueix al ramat, sinó que es té en compte la força de l’argumentació.
La política irreflexiva i impetuosa que prescindeix de l’auto examen socràtic
es torna competitiva, primant l’ofensa i desqualificació de l’altre, el soroll
i la imposició de les tesis pròpies sobre les de l’altre, a qui s’identifica
com a enemic que cal derrotar. La desqualificació de l’interlocutor
impossibilita tota negociació, reduint el debat a una mena de combat, no entre
idees, sinó entre veritats irrefutables, dogmes que polaritzen i afebleixen la
cohesió social i la convivència. Tot el contrari d’allò que ens ofereix la dialògica
socràtica, consistent en respectar i analitzar les opinions alternatives, com a
opinions humanes que són, posant en valor la racionalitat que poden contenir,
tot admetent la seva fal·libilitat. Humanitzant i respectant l’altre, reforcem la
vida en comú que estem condemnats a compartir.
La dissensió raonada que promou Sòcrates, afegeix la Nussbaum,
és la clau de l’èxit en el món econòmic-empresarial, raó per la qual l’educació
humanística de base socràtica, que enforteix les capacitats de la imaginació i
la independència de criteri, resulta fonamental per a la innovació i
prosperitat econòmica. Per tant, cal exportar aquesta pràctica de la
discrepància positiva a la cultura política de les nostres democràcies, tot
fomentant la responsabilitat individual respecte als propis actes i idees. Tal
com Tagore reconeix que, per evitar que el món avanci vers la seva
autodestrucció, cal promoure la independència de criteri. En cas contrari,
assistim al suïcidi gradual de la societat, cada cop més polaritzada, per encongiment
de l’ànima de l’individu. És, doncs, urgent que l’auto examen socràtic esdevingui
pràctica social, un cop s’implanti de forma generalitzada com a disciplina del
programa educatiu, cosa que cal fer des de la infantesa. El repàs de les
reformes educatives introduïdes des del segle XVIII al món occidental es pot
entendre, a parer de l’autora, com un progressiu allunyament del model
memorístic, responsable de la fredor i passivitat educatives que caracteritzaven
els temps de l’obediència de l’Antic Règim. El propòsit de la Nussbaum és,
doncs, delinear les idees de cada reforma com a marc d’estudi del concepte de
pensament crític, mancat i necessitat en l’actualitat. El repàs s’inicia amb Rousseau
i el seu Emili. L’assaig educatiu presentava un programa que perseguia
transformar al nen en un ésser autònom, capaç de fer servir criteris
independents propis que el conduïen a governar-se a si mateix sense esclavitzar
als altres, sempre des de l’ensenyament pràctic com a procediment metodològic. Malgrat
tot, Rousseau no va fundar cap escola, raó per la qual es pot entendre la seva
aportació més com una teorització que donà emparament a propostes pràctiques com
les de Pestalozzi, Froebel, Bronson Alcott, John Dewey o Rabindranath Tagore,
autors a les que la Nussbaum hi dedica un anàlisi específic, tot vinculant les
seves innovacions pedagògiques a la preservació i actualització de l’esperit
socràtic. Per trobar recomanacions útils sobre aplicacions de la pedagogia
socràtica a l’escola d’avui l’autora ens atansa al mètode de Matthew Lipman,
que trasllada el mètode argumentatiu socràtic a totes les edats. Aquest mètode
planteja una especial atenció al desenvolupament de les capacitats lògiques del
nen. Se’ls introdueix en l’ús del sil·logisme per detectar les estructures
fal·laces i usos equívocs del mateix, amb la finalitat de contribuir a una vida
democràtica decent, capaç de comprendre les manipulacions i enganys que hi ha
rere els discursos demagògics de determinats polítics. El mètode no és
infal·lible, però sí útil. Ara bé, per constituir un mètode complet d’educació
socràtica, a més de conèixer les estructures del raonament, fa falta l’ethos
en la pràctica d’aula que faci possible una vida examinada. És a dir, cal que
es respectin la ment del nen i les necessitats d’una democràcia en formació. En
aquest sentit, segons la Nussbaum, estem més a prop que mai del fracàs de l’ideal
socràtic.
Per demostrar-ho, analitza, a continuació, les necessitats
de la ciutadania en un món cada cop més globalitzat. Aquesta interconnexió i
interdependència del món actual planteja problemes comuns que requereixen
solucions col·laboratives. Els problemes (canvi climàtic, pandèmies, protecció
del medi...) tenen un abast global. Sense cooperació, la seva resolució queda
en mans d’estructures com les del mercat, que interpreta la vida com un
instrument del qual obtenir guanys. És aquí on adquireix importància l’educació.
Tot i que l’assoliment de coneixements no garanteix la bona conducta de la
persona, la ignorància sí que és garantia de mala conducta. El primer pas per
erradicar aquesta ignorància és la lluita contra els estereotips. Els nens han
d’entendre tant les diferències que impossibiliten la comprensió mútua entre
grups i nacions com les necessitats i interessos compartits que exigeixen aquesta
comprensió per a la resolució de problemes en comú. Cal, en aquest sentit, un
model educatiu universal que arribi per igual a totes les persones. Avui no és
possible comprendre la pròpia nació sense entendre a les altres. La interacció
productiva genera l’obligació de conèixer la realitat aliena a la nostra cultura.
També som responsables de les condicions de vida dels demés com agents de
creació de les seves circumstàncies quotidianes. Els alumnes han d’aprendre com
funciona l’economia global, per entendre la relació entre globalització i neocolonialisme.
També han d’entendre altres tradicions religioses ja que la seva ignorància
genera estereotips denigrants que limiten el respecte i el diàleg. Aquest era
el propòsit de Tagore: formar ciutadans responsables en una nació plural dins d’un
món complex i interconnectat. Per aconseguir-ho cal ensenyar als infants les
diferents tradicions ètniques i religioses. Per la seva banda, Dewey proposava
una educació orientada cap a la ciutadania mundial des de l’inici de l’escolarització
amb pràctiques com l’ensenyament multifactorial de la història, on aspectes com
l’economia i la societat guanyen pes sobre el relat planer dels esdeveniments,
i l’ensenyament a partir de la creació d'objectes d’ús quotidià. Dewey menystenia
l’aprenentatge abstracte, desvinculat de la vida (com Rousseau), però sense
renegar del valor de les humanitats, essencials per a l’adquisició dels valors de
ciutadania. Identificava, en conseqüència, els principals errors educatius en l’eurocentrisme
-consistent en ignorar la història i cultura no europees, ja que no promou una
conducta responsable en relació a altres pobles i tradicions-, i en l’ensenyament
ideologitzat -per potenciar la supremacia de la pròpia cultura-, que per omissió
es tradueix en l’ús de llibres de text i materials didàctics que ignoren les
diferències de classe, casta, gènere, etc., com a fonts de desigualtat social.
Amb totes aquestes pràctiques, s’anul·la l’esperit crític de la persona. Tampoc
responen a l’esperit de comprovació científica mitjançant proves i fets. En aquest
sentit, cal afegir que les humanitats només poden promoure el desenvolupament
humà si s’ensenyen en un marc que estimuli el pensament crític, capaç de fer
entendre als alumnes que el relat històric es construeix a partir de diferents
fonts i proves. Recomanava, a més, que l’alumnat s’especialitzés en una
tradició aliena a la seva, aprofundint aspectes com la religió, la història o
la llengua. La justificació passa per admetre que un coneixement profund sobre
l’economia i la política internacionals ajuda a prendre decisions informades,
quan els alumnes passen a ser consumidors o votants.
Es proposa, a continuació, aclarir quines han de ser les
bases de la formació educativa per potenciar els canvis metodològics i impulsar
els objectius de garantir l’aprenentatge en humanitats i arts, necessari per l’assoliment
de la capacitació en ciutadania democràtica. Aquestes bases formatives són: coneixement
fàctic, lògica i imaginació narrativa. Centrant-se en el darrer aspecte, defineix
la imaginació narrativa com la capacitat de pensar com seria estar en el lloc d’una
altra persona. El conreu d’aquest tipus de comprensió és clau en democràcia i
la seva adquisició depèn, casi exclusivament, de la formació en arts i humanitats.
La capacitat empàtica la té el nen des de que neix, però les seves primeres
actuacions estan dominades pel narcisisme. Aprendre a veure a l’altre com un
ésser humà no és un procés automàtic. Requereix superar dificultats, com la
incapacitat de distingir entre un mateix i l’altre. El narcisisme fa que el nen
vegi als demés com a simples instruments a disposició dels seus desitjos. L’interès
genuí pels demès requereix un cert grau de competència pràctica (saber fer
coses per un mateix), reconèixer que el control absolut ni és possible, ni és
beneficiós (consciència de la pròpia limitació) i que l’estratègia del joc capacita
la imaginació per entendre com pot ser l’experiència de l’altre. Elogia especialment
l’autora, en relació amb aquest darrer punt, les aportacions sobre el joc
imaginatiu de Donald Winnicott, que possibilita el desenvolupament infantil,
generant a llarg termini l’interès de caràcter ètic per l’altre. Inicialment,
el nadó viu en un món simbiòtic i narcisista que reclama la presència constant dels
altres. Després desenvolupa la capacitat d’estar a soles, assistit pels “objectes
de transició” (mantes, peluixos...) que substitueixen a la mare en la seva
absència. El joc en solitari permet crear el vincle amb la mare com a persona
completa, en lloc de com a extensió de les seves necessitats. Així, el joc
imaginatiu esdevé fonamental per al desenvolupament sa de l’individu. Li permet
experimentar amb la idea de l’alteritat, al temps que adquireix la pràctica
valuosa de l’empatia. El joc transita des del control absolut al control difús,
fet que li permet experimentar la seva vulnerabilitat. Augmenta, així, la
capacitat de sorpresa i d’imaginació, dotant les coses de rellevància i
interioritat, operació fonamental per poder fer després el mateix amb les
persones, aprenent a posar-se en el lloc d’elles. Així, el joc compleix una
funció rellevant en la formació de la ciutadania democràtica: la igualtat en
democràcia consisteix en assumir la vulnerabilitat pròpia. Per al manteniment
de la capacitat lúdica de la persona en la fase adulta, les arts juguen un
paper clau, com quan ens enfrontem a la interpretació d’obres d’art abstractes
que requereixen habilitats imaginatives. Per aquesta raó, pedagogs com Froebel,
incorporen el joc, més enllà de les etapes inicials de l’educació infantil. L’aportació
més destacada de l’art a la vida humana consisteix en l’enfortiment dels recursos
emocionals i imaginatius de la personalitat: veure un ànima en el cos de l’altre.
La poesia i l’art ho fan possible, mentre que en la formació tècnica i fàctica
hi és absent. La referència a la crisi espiritual de J.S. Mill en la darrera
etapa de la seva joventut és il·lustrativa d’aquesta mancança. Bronson Alcott,
en aquest sentit, promovia l’educació poètica com a essencial per al conreu del
món interior infantil, ja que ve a nodrir les capacitats emocionals i imaginatives.
Dewey, al seu torn, estableix la formació artística com a eix de l’educació
inicial: no es tracta d’ensenyar a apreciar l’art i les seves obres, ni de relacionar
la imaginació amb allò irreal. El nen ha d’aprendre a captar una dimensió
imaginativa en totes les seves interaccions i activitats, ja que la imaginació
potencia totes les seves capacitats. Per a Tagore, la funció primària de les
arts és conrear la comprensió. L’art estimula el conreu del propi món interior,
però també la sensibilitat cap als altres. En aquest sentit, és conegut l’ús
pedagògic de les dramatitzacions en la seva escola com a mètode de
desenvolupament de la comprensió i de les facultats lògiques a la vegada. Amb
la inclusió de les arts, com la dansa i el teatre, Tagore volia impregnar l’educació
de passió, creativitat i plaer. El conreu de les emocions esdevé tant important
com el de la raó. La comprensió es potencia amb la imaginació, il·luminant els
punts foscos de l’alumnat i la societat (aquells col·lectius o persones ignorades
i maltractades que, en el seu abandonament, qüestionen el model de convivència
democràtica). La separació entre grups produeix els estereotips que dificulten
la comprensió mútua. Nussbaum senyala dos desafiaments, en aquest sentit: la
qüestió racial, en la societat americana i la situació de la dona en la societat
índia. La seva superació demana viure l’experiència participativa de la posició
estigmatitzada, essencial per aconseguir l’enteniment democràtic. Per fer-ho, és
necessari cultivar els “ulls interiors” dels alumnes amb la formació en arts i
humanitats.
Les arts tindrien, així, una doble funció: conrear en l’infant
la capacitat del joc i l’empatia, i enfocar els punts cecs de cada cultura. Ara
bé, cal ser selectiu amb les obres d’art a utilitzar, per evitar l’efecte
contrari. La literatura racista o la pornografia reforcen la separació i la
desigualtat, tractant a les minories i les dones com a objectes. Així, les arts
aporten un ingredient més a la crítica socràtica. Faciliten el diàleg durador i
atractiu amb els prejudicis del passat, en lloc de ser un diàleg carregat de
temor i resistència. En el cas de Tagore i l’Índia, la condició per a la salut
de la democràcia consistia -i encara és un repte per assolir-, en posseir una
imatge sana del que és un home verdader i de la seva relació amb les dones. Com
deia Herder, el bon ciutadà ha d’aprendre que la virilitat no requereix de l’agressivitat
bel·licosa contra altres nacions. En aquest conreu dels principis de la pau, i
no els de la guerra, adoptar el rol femení és fonamental. Com també defensava
Gandhi, la virilitat ha de resultar compatible amb el respecte per la dignitat
humana dels altres i la compassió per les seves necessitats. El seu
aprenentatge demana submergir el nen en una cultura receptiva en relació a les
capacitats per l’amor i la comprensió. Igualment, tant les arts com el
pensament crític són fonamentals per al creixement econòmic i per a la conservació
de la cultura empresarial sana. Per aquesta raó, encara que l’interès d’una societat
consistís únicament en el creixement econòmic caldria una protecció de l’educació
artística i humanística. Els beneficis que aquesta reporta per superar les
profundes desigualtats que es tradueixen en falta d’oportunitats per als més
desfavorits, són palpables en l’exemple que ens proporciona l’autora, el
projecte del Cor de Nens de Xicago. Es tracta de nens que provenen d’entorns
desfavorits i pobres, però que troben en la música el motor i l’estimulació per
a la superació de les seves limitacions. L’experiència de cantar plegats posa
de manifest la vulnerabilitat de l’individu que ha d’unir la seva veu i cos a
les dels demés. Això ens ensenya a estimar el propi cos, a la vegada que
inculca el sentit de la pròpia capacitat, disciplina i responsabilitat. Aprenen,
així, a ser ciutadans del món i a obrir-se a diferents àmbits i manifestacions
culturals alienes a la seva. La música uneix a les persones de diferents
orígens i redueix el nivell de conflicte. L’art esdevé, llavors, el millor estímul
motivador per a l’aprenentatge en contextos desfavorits. Ara bé, per a que
realment funcioni cal un canvi d’actitud i de mètode en la pràctica docent.
Aquests, juntament amb els seus alumnes, s’han d’involucrar de manera més apassionada
i compromesa, aportant reflexió i imaginació per canviar l’ethos de les
escoles i la formació dels mestres.
Un cop aclarides les mancances, recuperades les fortaleses
obtingudes dels autors i pensadors del passat i identificades les oportunitats,
l’autora posa l’èmfasi en les dificultats que en el món actual té aquest
projecte d’educació democràtica que ens ha presentat al llarg de l’assaig.
Així, la Nussbaum considera aquesta obra més com un manifest que com un estudi
empíric, i no es fa masses il·lusions sobre el futur de la democràcia. Crida,
en aquest sentit, a mantenir l’esforç per defensar les matèries educatives que
impulsen l’esperit democràtic. Així, les humanitats encara tenen una forta
presència a la universitat estatunidenca, gràcies a les aportacions
filantròpiques de capital privat. A més, els currículums d’aquestes disciplines
s’han obert a oferir coneixements de països del Tercer Món i de minories
ètniques i socials. Es procura, així, la formació de bons ciutadans en un món divers.
Això no amaga, però, que hi ha hagut retallades en la majoria d’universitats en
les matèries d’humanitats i arts, i que s’ha reduït el seu contingut al nucli
essencial d’aquestes matèries, amb la pèrdua de professorat i la sobrecàrrega resultant
de treball per als que es mantenen. En conseqüència els cursos es massifiquen i
la tasca de correcció no es fa amb rigor. A l’amenaça externa de les retallades
se li suma la interna de la pèrdua de prestigi dels estudis. En definitiva, assistim
al descens de la quantitat d’alumnat que s’especialitza en matèries
humanístiques. En aquest retrocés hi juga un paper destacat el practicisme de
les universitats, presoneres dels fins materials que persegueixen, i que calca
el model de mercat imperant a la societat. La situació a les universitats
europees, a parer de l’autora, és encara pitjor, pel tracte distant del
professorat respecte l’alumnat de grau, que no rep les devolucions i
correccions que farien créixer la seva capacitació. A més, els estudis de
gènere, racials, judaics o islàmics segueixen tenint poca rellevància, fet que
es tradueix en la manca d’interès dels nois europeus per les qüestions de
gènere, on hi veu la revifalla del masclisme a la societat. D’altra banda, els
departaments d’humanitats es veuen cada cop més obligats a retre comptes davant
dels governs en relació a les aportacions que les seves disciplines fan al
creixement econòmic. La seva continuïtat depèn, sovint, d’aquesta contribució
que els porta a prioritzar continguts i iniciatives poc o gens crítiques amb el
model econòmic imperant. En cas de no tancar els departaments d’humanitats
sovint se’ls fusiona amb altres disciplines. Augmenta, així, la pressió envers
els docents per a que rentabilitzin els esforços econòmics i el cost que té el
manteniment d’aquests estudis. Aquest problema s’estén també a la investigació
acadèmica, amb la reformulació dels projectes d’investigació per adaptar-los al
model imperant en les ciències. Antigament, el finançament era automàtic, ja
que s’entenia que l’objecte de les humanitats no és produir descobriments d’ús
immediat, sinó contribuir a la vida, el seu sentit i la seva comprensió. Però
això ha canviat i, sovint, l’avaluació dels projectes d’investigació depèn dels
departaments comercials. Hi ha una creixent insensibilitat dels governs envers
els valors humanístics i una creixent corrupció dels objectius que es
persegueix amb els estudis humanístics. Arreu, es prioritzen els estudis
tècnics i administratius, ja que prima la idea generalitzada que l’objectiu de
l’educació ha de ser assolir una bona feina. Que siguin bons ciutadans i
adquireixin cultura democràtica és secundari.
Si l’estat de les humanitats i les arts a la universitat
resulta preocupant, la situació de la formació per a la ciutadania en les
etapes infantils és pèssima a nivell mundial. La clau de l’educació, en
aquestes edats, rau en l’assoliment de les aptituds científiques i tècniques,
mentre que les humanitats i les arts apareixen com a ornaments inútils. No
ajuda gens, en aquest sentit, el manteniment del sistema d’exàmens estandarditzats
que deixa fora d’avaluació el pensament crític i la narració creativa. Els
mètodes pedagògics prioritzen l’afartament de dades, en lloc de promoure la
curiositat i la responsabilitat, per garantir l’èxit en la superació dels
exàmens. Amb aquestes pràctiques creix la desigualtat entre escoles que fa més
forta la diferenciació social, en lloc de combatre-la. Malgrat algunes
expectatives de canvi, com les que oferia en la
seva campanya electoral B. Obama, la realitat és que segueix imposant-se
la promoció econòmica en el lloc de l’enriquiment de la dignitat personal, i la
desigualtat econòmica i els privilegis sobre la igualtat d’oportunitats escolars.
El progrés empresarial prima sobre el progrés humà i les aptituds necessàries
per al segle XXI, com la resolució de problemes, el pensament crític o la
capacitat d’iniciativa i creativitat només les assoleixen els privilegiats. Resumint,
l’educació humanística no constitueix l’eix del projecte. Prioritzar les
ciències i la tecnologia en l’ensenyament, preparant l’alumnat per a la carrera
laboral, com fa l’escola als països més desenvolupats, és una greu amenaça per
a la democràcia ja que es fa en detriment d’allò essencial per a la
convivència: la vida plena de significat humà i l’exercici atent i respectuós
de la ciutadania. El futur que augura l’autora, si es manté aquesta tendència és
esfereïdor: nacions senceres composades per experts generadors de renda i benefici
però amb la imaginació atrofiada. L’equivalent al suïcidi de l’ànima. Sense
pensament crític i sentit humà, el ramat de tècnics dòcils pot convertir-se,
fàcilment, en una força assassina capaç d’implementar les polítiques racistes i
antidemocràtiques més horribles que es pugin imaginar. Recorda, l’autora, en aquest
sentit, la massacre de musulmans a Gujarat, l’any 2002, per part dels hindús
radicalitzats, atiada per qui avui és el cap de l'estat indi, Narendra Modi,
que en aquell moment era el cap de govern regional. La seva actual política
ultranacionalista hindú, que es val de la democràcia afeblida per la mentida,
el xovinisme, la presa, la deixadesa, l’egoisme o l’estretesa de mires, té com a
principal motor una educació centrada en l’obtenció de renda en el mercat
global. El seu exemple és indicador de com les societats modernes estan perdent
la batalla contra la xenofòbia, el racisme, la desigualtat i el nacionalisme,
alimentant forces que impulsen la violència i la deshumanització en lloc de
promoure les forces que impulsen la cultura de la igualtat i el respecte. Acaba
l’autora recordant-nos que “si no insistim en la importància fonamental de les arts
i les humanitats, aquestes desapareixeran, perquè no serveixen per guanyar
diners. Només serveixen per alguna cosa més valuosa: formar un món on valgui la
pena viure, com a persones capaces de veure als altres éssers humans com entitats
en sí mateixes, mereixedores de respecte i empatia, que tenen els seus propis pensaments
i sentiments, i també com a nacions capaces de superar la por i la desconfiança
en benefici d’un debat conduit per la raó i la compassió” (pàg. 189).
[1]
Martha C. Nussbaum, Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de
las humanidades. Traducció María Victoria Rodil, Ed. Katz, Col.
Discusiones, nº 2032, Buenos Aires, 2012.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada