dijous, 24 d’agost del 2023

Oppenheimer i Sardar Udham

 



La casualitat fa que vegi, amb dos dies de diferència, dues pel·lícules recents que reflexionen sobre la diferència entre la responsabilitat i la culpa. En el cas de la primera, que veig al cinema, el film de Nolan, que repassa la participació del físic estatunidenc Robert Oppenheimer en la construcció de la bomba atòmica, i la seva posterior defenestració per les manifestes objeccions morals que planteja al programa de la bomba d’hidrogen, el tema que posa sobre la taula és el de la responsabilitat moral dels científics, com a instigadors de la cursa armamentística que, avui, amenaça amb la destrucció de la vida al planeta. En el cas de la segona, que veig a la plataforma d’Amazon, i que ressegueix l’activisme del revolucionari indi Udham Singh, que el durà a l’assassinat del polític anglès que va instigar la masacre de Jallianwala Bagh al 1919, crim que també dona inici a la pel·lícula Gandhi d’Attemborough, el tema que planteja és el de la responsabilitat que tota persona té en la recerca de la justícia, malgrat això el pugui acabar convertint en un terrorista.

Ambdues pel·lícules són superproduccions, de durada llarga, que juguen amb els salts temporals a l’hora d’explicar els fets que pretenen narrar, que fan dels efectes lumínics i sonors un senyal dels canvis anímics, mentals i emocionals dels personatges centrals, que donen títol a totes dues cintes, i que presenten un doble judici, el que les autoritats polítiques i judicials van dur a terme contra els protagonistes de les històries narrades, per una banda, i el judici moral al que els directors d'ambdós films sotmeten als personatges, sent l’espectador qui dicta, finalment, sentència.

Tots dos films es construeixen sobre l’estreta línia que separa responsabilitat i culpa. Efectivament, no és el mateix -com el President Truman li fa entendre al pare de la bomba atòmica- ser responsable de la seva creació, i ser culpable del seu ús amb voluntat destructiva. Només els polítics i militars poden abrandar-se d’aquesta culpabilitat. I en cap cas, tampoc en el film de Shoojit Sircar, aquests últims manifesten el menor remordiment o dilema moral per haver ocasionat tanta mortaldat amb els seus criminals actes, dirigits contra una població civil indefensa i pacífica. Mentre l’activisme i el coneixement científic tenen sempre una torna moral, les decisions polítiques, siguin en el context d’una guerra o en el del domini colonial, mai es sotmeten a l’examen moral. El per què d’aquesta diferència cal cercar-lo en la distinció que Weber feia, en els mateixos anys en que es situa l’acció de totes dues pel·lícules, entre la figura del polític i la del científic, en les seves famoses conferències, ja ressenyades amb anterioritat en aquest mateix blog[1].

La responsabilitat és la potestat de qui actua amb llibertat, de qui, sabent quines seran les conseqüències dels seus actes, decideix escometre’ls igualment. El científic és responsable de voler estendre el seu coneixement sobre els efectes pràctics de la fisió nuclear, elaborant una bomba amb la qual experimentar allò que els càlculs teòrics ratifiquen. L’activista és responsable de, sabent qui va ordenar la matança del seu propi poble, i la impunitat que gaudeix, voler fer justícia pel seu compte. En tots dos casos, hi ha una hybris, l’anhel de convertir-se en deus, de substituir-los en les seves divines funcions. Com ens recorda Nolan, en l’inici de la seva producció, aquest pecat prometeic ha de ser castigat. El càstig és profusament narrat en tots dos metratges i culmina amb l’ostracisme del científic i l’execució de l’activista. Però el veritable càstig que pateixen els responsables és el remordiment que lacera les seves consciències, qüestionant-los permanentment els seus actes.

La culpabilitat és el resultat de l’execució d’un acte que es podia haver evitat. És potestat no de qui descobreix l’eina o la veritat sinó de qui en fa menester d’aquest saber amb voluntat d’alterar la realitat. Se’n beneficia d’un saber ja existent per aconseguir els seus propòsits bèl·lics o polítics. I no se n’amaga a l’hora de reconèixer la seva participació i assumir la seva culpabilitat en les conseqüències darreres d’aquestes decisions. En el seu descarreg pesen més sempre les obligacions i conseqüències de no fer allò que van decidir fer. Per tant, tot i la seva culpabilitat, no hi ha hybris. No estan desafiant l’ordre còsmic diví. Simplement, estan executant un pla possible dins d’aquest mateix ordre, aquell que afavoreix més les pròpies aspiracions, resulta més eficaç, donades les condicions tècniques i la viabilitat pràctica d’aquestes. És per això que no senten remordiments. Eichmann és l’exemple prototípic d’aquesta culpabilitat. El polític, el militar o el funcionari que executa l’acció voluntàriament ho fa complint un propòsit, un fi que justifica els mitjans emprats. És el simple executor d’un pla superior. Les catastròfiques conseqüències dels seus actes són els danys col·laterals que cal assumir en vistes al compliment del propòsit superior.

El científic i l’activista són plenament coneixedors de les conseqüències que tindran els seus actes: un cop creada la bomba res no aturarà l’afany humà per crear-ne de noves, cada cop més potents i exterminadores; un cop s’ha pres la justícia per la pròpia mà l’espiral de violència i venjança es reprodueix en un cicle sense fi. Per superar aquests escrúpols els cal una idea confortadora, un fi justificador. En el cas del científic la ingenuïtat de creure que els devastadors efectes d’aquesta bomba apaivagaran els afanys bèl·lics de la humanitat, un cop aquesta contempli l’apocalipsi que és capaç de provocar. En el cas de l‘activista, la ideologia d’alliberament nacional que entén la lluita armada com una resposta necessària contra l’imperialisme britànic i que el porta a contactar amb altres organitzacions terroristes, com l’IRA irlandès.

A través d’aquestes idees o ingènues creences el científic es deixa entabanar pel polític, posant-se al seu servei, i l’activista es deixa manipular per l’ideòleg o líder revolucionari, executant les seves ordres. Weber atribueix als valors socials o històrics de cada temps determinat la funció que en totes dues pel·lícules tenen les idees que emparen les decisions dels seus protagonistes. Hi reconeix, però, la servitud de la ciència i el coneixement envers l’acció política. Esbossa, així, les dues morals, la de la convicció i la de la responsabilitat, que exerceixen de força gravitatòria de les seves esmentades conferències i legitimen la diferència entre el científic i el polític. Les dues pel·lícules, doncs, relaten l’antinòmia que es troba present en la diferenciació entre ambdues figures i que és, en termes de màxima moral oposada, reduïble a l’alternativa que es plantegen els protagonistes, Oppenheimer i Udham Singh, entre “salvar la pròpia ànima o salvar la ciutat”. Mentre que el científic i l’activista tenen escrúpols i dubten entre les dues possibilitats, els polítics, militars i funcionaris ja han pres partit per la segona. El problema és que “ciutats a salvar” n’hi ha moltes i diverses, a la vegada que enfrontades entre sí, mentre que l’ànima humana és la mateixa, única i universalment present en tots els homes, segons Plató, Kant o Strauss. Ambdós films, arribats a aquest atzucac, deixen oberta la porta a la reflexió de l’espectador -el moment de l’aparició de la filosofia- tancant la narració amb la restitució i el reconeixement dels seus protagonistes: l’antinòmia no s’ha resolt, però el científic i l’activista van tenir el valor d’afrontar els seus motius i examinar les seves decisions, tot volent demanar el perdó humà per la seva hybris. En fer-ho es posen a l’alçada dels déus, l’única esfera des d’on qualsevol judici, absolutori o condemnatori, és possible.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Un nen de Thomas Bernhard

  La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment 1 , amb el retorn a una infància difícil que marca els traços bio...