La col·lecció de relats autobiogràfics de Bernhard conclou circularment1, amb el retorn a una infància difícil que marca els traços biogràfics de l'autor, que s'accentuaran amb el temps, i que el lector ja coneix: inseguretat, solitud, pèrdua, malaltia i voluntat de viure, malgrat tots els contratemps. Retrobar-se amb el nen que va ser i seguir els seus passos fins a l'instant mateix en què ingressa a l'internat escolar nacionalsocialista de Salzburg, per desig exprés del seu avi, amb què es va iniciar la sèrie narrativa a L'origen, és tancar el relat sense concloure'l, oferint al lector un sentit, les peces que li faltaven per completar un retrat que permet entendre tot un trajecte, que no va ser, des del començament, únicament personal i familiar, sinó el d'un país i la seva tragèdia.
La història del nen sense pare, a càrrec d'una mare sobrepassada, incapaç de cobrir les necessitats afectives i materials del fill, comença amb la seva marxa a Rotterdam per donar a llum lluny de casa -tractant-se d'un fill il·legítim-, i continua amb el primer any de vida del nadó, deixat a càrrec d'una assistenta en un vaixell encallat al port, juntament amb altres nens desarrelats, mentre la mare treballa per sostenir-lo. El seu periple continua amb el trasllat a Viena, on els avis l'acullen i el cuiden, oferint-li l'amor paternal del qual ha estat privat des del seu naixement. La pobresa i les elevades aspiracions literàries de l'avi matern conduiran la família a instal·lar-se al camp, d’on aquest últim és originari, quan el nen tingui tres anys. Viurà, allà, el període de més felicitat, sempre a càrrec de l'avi, que assumeix la seva educació, mentre la seva mare es casa i, des de la distància, proporciona el suport econòmic. La primera infància rep la lluminosa influència del saber i l'experiència de l'avi que li mostra el món natural, mentre l'allunya i adverteix respecte al món humà i social. El contrast entre la senzillesa i mundanitat de la vida a la granja, on treballa l'àvia i on el nen és acollit, com un més entre tots els éssers vius que conviuen en la simbiòtica harmonia rural, de la qual ell és coneixedor pels ensenyaments familiars, i l'ingrés a l'escola, amb la seva competitivitat, premis, càstigs i envaniments trencarà els esquemes d'una criatura diferent de la resta, per les absències paternes. Del paradís a l'infern només n'hi ha uns metres.
El definitiu abandó de l'entorn idíl·lic rural es produirà amb el reagrupament familiar que la mare duu a terme a Traunstein, petita ciutat provinciana alemanya propera a Salzburg. De la protecció i el descobriment de l'entorn que li oferia el seu avi, passa al desarrelament absolut de la incomprensió i el càstig que pateix de la seva mare i de l'escola, en què, per la seva condició d'austríac, no encaixa ni entre els professors, ni entre els seus companys. La soledat i l'emprenedoria, que el porta a descobrir horitzons alliberadors, mentre s'escapa de l'opressió escolar, modelaran una personalitat inconformista, pètria, estoica davant del dolor i rousseauniana en la seva aversió a la societat. El radical individualisme a què es veu abocat per la distància emocional que experimenta amb la seva mare es reforçarà mitjançant el retrobament amb el seu avi, a qui la mare convenç per instal·lar-se al camp proper, on trobarà la tranquil·litat necessària per prosseguir amb l'elaboració de la seva obra literària. La protecció del patriarca familiar és l'únic cordó umbilical que el manté ancorat a l'existència, en un món cada cop més hostil i esclerotitzat que s'encamina a la contesa bèl·lica, sota l'encanteri del nacionalsocialisme. La seva naturalesa escèptica, engegada en el tracte diari amb el seu avi, es torna rebel·lió contra l'opressiva realitat, manifestada com a persistent incontinència nocturna, que li reporta noves humiliacions i allunyaments, per transformar-se finalment en la iniciació a l'art del camuflatge social entre la massa, primer mitjançant el seu ingrés a la lliga juvenil nazi, de la qual aviat es distancia, i posteriorment amb els seus èxits esportius, en què troba la resposta evasiva salvadora davant de la permanent agressió externa soferta. El progrés de la guerra i l'esgotament nerviós de la mare el condueixen, contra la seva voluntat, a una llar per a nens difícils a Turíngia, a centenars de quilòmetres de la seva família, sumint-lo, un cop més, en la incomprensió i la soledat que endureixen el seu ànim, preparant-lo per a les terrorífiques experiències que l’acompanyaran en el futur. El retorn a la llar, un rapte de supervivència davant de la crueltat circumdant, és tan sols una breu treva de pau que amaga la pulsió aniquiladora de la propera guerra, de la qual el seu avi, un cop més, tracta de protegir-lo, internant-lo, aquesta vegada, en un institut a Salzburg, sense saber que, amb això, l’introdueix a la boca del llop, en una espiral de violència i misèria espiritual que marcaran la seva ja relatada adolescència i joventut.
L'últim dels seus relats autobiogràfics s'afanya a tancar el cercle que el condueix a si mateix, en un retrobament del qual tota la seva obra literària n'és testimoni. Torçar la mirada a la primera infància té la virtut de reprimir culpabilitats, exorcitzar dimonis familiars i alimentar l'auto convicció de la voluntat de poder que caracteritza tota la seva experiència posterior de supervivent. Com si es tractés del testimoni d'un condemnat que ha escapat a la seva sort en la màquina de l'extermini, que traumatitza i identifica, a parts iguals, la història del seu país i època, l'exercici de memòria que compon i conclou amb la innocent mirada del nen que ell mateix va ser, travessa la consciència del lector per recordar-li que no hi pot haver humanitat si no hi ha alè, amistat, proximitat i amor. I que, per més que se segueixi sent un supervivent, algú bregat en la lluita diària, des dels seus primers anys de vida, davant dels pitjors avatars, amb sobreviure no n'hi ha prou. D'aquí la necessitat de relatar, heretada de l'avi, i practicada amb obsessiva profunditat, fins al detall minuciós, perforant el record a la recerca de la polida superfície de la pròpia identitat reflectant, que il·lumini el tipus que, ignorant, entra involuntàriament en l'embogida màquina de deshumanització que és avui la nostra existència.
1Thomas Bernhard, Un niño. (Relatos autobiográficos), Ein Kind, Traducción de Miguel Sáenz, Ed. Anagrama, col. Compendium, nº 24, 1ª Edición, Barcelona, marzo 2023. Págs. 339-425.