Hi va haver un temps que l’ensenyament de la filosofia a casa nostra es beneficiava del prestigi dels sabers i el coneixement, aquell temps en què la cultura i la seva transmissió anaven de la mà de l’aspiració al progrés humà, entès no des d’un punt de vista materialista, sinó des del vessant moral i humanístic. Aquells temps on no calia justificar que els alumnes rebessin una major exposició a la raó crítica i al pensament dialògic perquè s’entenia que eren les bases de la costosament guanyada albada democràtica que experimentava el país. Aquells temps mítics jo només els vaig poder viure com a alumne d’un ensenyament secundari d’esperit lliure, on la innovació convivia en franca promiscuïtat amb la tradició, sense escarafalls causats pels sostinguts percentatges negatius de proves externes, ni pors al fracàs escolar, malgrat l’abandonament prematur de les aules tingués elevades taxes, compensades però amb resultats acadèmics incomparablement millors que els mediocres i regalats graduats massius actuals.
La meva incorporació a la docència, fa ja trenta anys, va coincidir amb l’era oclusiva de l’arribada de les reformes educatives, les successives lleis, decrets, ordres, projectes educatius de centre i altres normatives que van voler reglamentar i ordenar ensenyaments i pràctiques metodològiques. D’aquella estrebada pedagogista, que venia a encotillar l’ensenyament, en va sortir més malparada que cap altra la nostra matèria de filosofia, amb la pèrdua d’hores lectives al batxillerat, la reducció a la irrellevància d’una presència testimonial a l’ESO i la degradació de matèria comuna a matèria específica en les proves de selectivitat. Cert és que alguns d’aquests greuges, com el darrer, s’han anat corregint amb el pas del temps, però no ho és menys que ha calgut molta lluita i moltes desil·lusions per obtenir minsos reconeixements i pírriques restitucions.
Dimarts passat, la Plataforma de Docents de Filosofia, representant a dues terceres parts del professorat de la matèria a Catalunya, va personar-se al Parlament per seguir encarnant aquesta lluita, substanciada en el moment actual en la reclamació de la recuperació de la tercera hora lectiva a primer de Batxillerat, tal com havíem tingut en el passat, en un exercici de dignitat i fermesa vivament exposat davant les forces polítiques presents al Parlament, en la comissió d’Educació i Formació Professional, per quatre ponents que van donar continuïtat a reclamacions passades, viscudes pel Ramon Moix i l’Emília Olivé en anteriors compareixences, peticions presents impulsades per l’ànima incansable de la Plataforma, la Laia Cos, i raons futures que la Leire Sales i la resta del professorat en actiu haurà de seguir filant per reviure aquells temps perduts avui tan llunyans.
La impecable exposició de motius que acompanyava a la petició, elaborada pel membres de la Plataforma, amb destacada aportació del José Vidal González, va rebre el suport de totes les forces polítiques catalanes, que reconeixen l’oportunitat de l’augment de les hores de filosofia en el moment educatiu i social present, on proliferen entre el jovent els discursos extremistes i antidemocràtics, admeten la viabilitat tècnica de la proposta en relació a la resta del currículum de batxillerat i verbalitzen la incongruència de voler bastir un model educatiu català de qualitat, que promogui l’esperit crític entre l’alumnat, amb la pitjor dotació horària de la matèria entre les comunitats de l’Estat. Però els bons desitjos i les bones paraules dels polítics, que auguren una resolució favorable, no pressuposen un canvi en l’ordenació dels ensenyaments presents.
L’escenificació d’un exercici de drets democràtics, dut a terme en la seu del poder legislatiu del país, on el debat i l’aprovació de les propostes són la viva expressió de la voluntat social, no és suficient per aconseguir el que els consensos educatius i les proclames polítiques admeten. El màxim que el clam majoritari de docents de filosofia per la tercera hora de la matèria a 1r de Batxillerat va assolir, en aquesta compareixença, és el compromís dels partits per obligar al Departament d’Educació a seure’s en una mesa de negociació per estudiar la mesura, acció ja explorada amb nuls resultats en el passat.
De resultes de tot plegat, hom extreu la conclusió que, en la nostra societat, no només la filosofia està en crisi. També ho està i extremadament la democràcia. Quan les institucions executives del poder, com el Departament d’Educació, poden esquivar -sense ni tan sols argumentar de manera raonada la negativa-, les peticions majoritàries que els membres electes que legítimament representen la sobirania popular els hi fan arribar, la crisi del model consensual es fa insuportable. Perquè el que es posa en qüestió, en aquests casos, és el principi fonamental de la democràcia deliberativa, teoritzat per Habermas, que es troba a la base de tota formulació garantista dels drets i les llibertats ciutadanes. El poder executiu, quan pot fer i desfer a voluntat, imposant el criteri de l’ordre i el decret-llei elaborat sota obscurs principis ideològics, a esquenes de la ciutadania i dels seus representants electes, esdevé tirànic.
Aquesta pràctica no és nova, ni ens agafa, lamentablement, per sorpresa. És més, s’estén com una taca d’oli a l’Occident liberal, que tendeix a imitar l’esperpent dels règims autoritaris de tradició oriental que només conserven, de l’esperit democràtic, les aparences formals. I ningú -tampoc els partits que denuncien aquests règims-, resta al marge quan, podent exigir un compromís dels òrgans executius del Govern que les haurien d’aplicar, amb les mateixes resolucions aprovades en seu parlamentària, com la que dimarts passat es va debatre en l’esmentada Comissió del Parlament, prefereixen el brindis al sol, o la descàrrega de la cisterna del WC, que s'endú acords i consensos que no resulten vinculants per als que exerceixen tirànicament el poder.
Contra aquest abús antidemocràtic, en estats de dret com el nostre, a l’espera de reformes més radicals, l’únic camí realista que resta seguir és la via judicial. Això, o seguir somiant amb l'idíl·lic Parnàs educatiu del passat, cada cop més perdut en les brumes de la memòria fins difuminar-se en una mena de civilització perduda -com l’Atlàntida platònica del Críties- que, embolcallada de misticisme, amagui la decadent realitat educativa del país, pel que fa tant a l’ensenyament de la filosofia com a les seves pràctiques democràtiques.






